Amy Rigby : Hang in There with Me

 


Ik ken(de) de muziek van de Amerikaanse Amy Rigby net zomin als die van haar huidige (Britse) echtgenoot Wreckless Eric (Eric Goulden). Hun beider namen waren mij niet volslagen onbekend, maar van hun muziek kon ik mij slechts een voorstelling maken. (En ja, het laat zich vlug opzoeken natuurlijk, tegenwoordig. Ik zat domweg op een andere golflengte. Je kan niet iedere nieuwe golf omarmen die zich aandient, terwijl ik menigmaal met terugwerkende kracht nadien wel luistertijd heb geïnvesteerd in artiesten die ik aanvankelijk terzijde had gelaten. Amy Rigby & Eric blijken van dezelfde generatie te zijn als mij en mijn vrouw, en dat maakt dit nieuwe album, Hang in There with Me, vanuit een tekstueel perspectief zeer zeker interessant. Vanwege de herkenbare observaties word je extra naar de teksten getrokken. Niks alarmerends, maar gewoon leuk en opvallend. Voordat je het weet tik je de zeventig aan, en dat terwijl ik mij de tijd nog kan herinneren van voor de komst van onze kinderen, en dat we als twintigers verliefd aan de kust bij Miami liepen. (Tegenwoordig schijnen daar ook flats te staan.) Nu hebben, en krijgen, onze kinderen zelf kinderen, en rol je bijna door naar je laatste schreden – wanneer je niet oppast!) Altijd twintig blijven blijkt geen optie te zijn. 

Too Old to Be So Crazy zingt Amy op haar nieuwste plaat, en ja, een beetje gek is niet verkeerd, maar we proberen bovenal positief in het leven te staan. De wereld om ons heen is zo’n complete chaos, terwijl wij daar zelf vooralsnog – gelukkig – op een fortuinlijke manier tussen de mazen van het net lijken te glippen. Natuurlijk lopen we wel ‘ns averij op, maar wanneer de schade valt te repareren is geen man over boord. Zoals blijkt uit de songs, wordt ook Amy in haar omgeving geconfronteerd met familieleden en vrienden die (plotseling) komen te overlijden. Het zijn momenten waarop je je realiseert dat het leven een kostbaar bezit is. Zaaks dat je je bestaan zo lang mogelijk in goede gezondheid moet zien te behouden. Helaas kunnen we slechts beperkt invloed hierop uitoefenen. Hang in There with Me is een zeer verdienstelijke plaat geworden. Eentje die volstaat met muziek die gerijpt is door de jaren. Amy absorbeert en pareert, indien mogelijk, pijnlijke kwesties, en is niets anders dan jong van hart.

Rein van den Berg

Releasedatum : 30 augustus 2024 Tapete Records

Website : https://www.amyrigby.com/