The Deslondes : Roll It Out

 


“This Band feels like an old family farm” is een uitspraak van Sam Doores die ik begrijp, want op sommige momenten hangt de muziek van deze band tegen traag trekkende meligheid aan. Er wordt gemoedelijk en in harmonie gezongen en gemusiceerd (vanaf de veranda, zo lijkt het), waarbij een steelgitaar de spreekwoordelijke puntjes op de i zet. Een song als The Old Plank Road tuimelt zelfs over het randje van het aanvaardbare, voor mij dan. De eentonige beat van dit nummer mist iedere vorm van verrassing, bijna dusdanig dat nog net geen irritatie wordt opgeroepen door het collectieve stel, die doorgaan onder de groepsnaam The Deslondes. Jammer, want over het algemeen kan ik prima uit de voeten met de lijzige uitvoerende stijl van deze heren. Veel meer indruk maakt een nummer als Go Out Tonight waarmee de muziek van Fats Domino terloops in herinnering wordt geroepen. En ook Mercury on Parade onderstreept de kwaliteiten van Sam Doores, Riley Downing en de overige musici. Ze verdienen het daardoor geenszins om terzijde te worden geschoven op basis van een album dat een incidentele zwakke broeder bevat. Toch had ik na hun vorige, ietwat melancholische, plaat, Ways & Means, iets meer gas op de plank verwacht. Zeker gezien de twee enorm sterke individuele soloplaten van zowel Doores als Downing.

Invloeden uit New Orleans, en omgeving, zijn rijk vertegenwoordigd als smaakmaker bij de muziek van The Deslondes. Je oren moeten op zoek gaan naar de nuance bij beluistering. Ze dagen niet matig uit, maar bij iedere luisterbeurt steeg mijn waardering. Zoals gezegd is niet iedere song even strak uitgebalanceerd. Toch blijkt Roll It Out over een prima aanbod te beschikken. Fijnmazige luie muziekstijl en het sfeertje wat ze daarmee wensen over te brengen. Kortweg gezegd een representatieve plaat, waarbij ik tegelijktijdig benieuwd ben hoe deze gasten live uit de verf komen. Alle nummers door de 5 bandleden geschreven, met uitzondering van Drifter’s Wife, een J.J. Cale song. Iets meer drive zou ik bij een volgende plaat aanbevelen, echter het liefst met behoud van hun karakteristieke sound. Die is kenmerkend. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 6 september 2024 New West Records

Website : https://www.deslondes.com/