Jontavious Willis : West Georgia Blues

 


Jontavious Willis in nog geen dertig. Een nieuwkomer dus! Ik ben gek op Bluesmuziek, maar heb, waar het eigentijdse Blues betreft, minder op met blanke vertegenwoordigers binnen dit genre. Waar het authentieke eigentijdse Blues betreft hebben Robert Cray, Guy Davis, Eric Bibb en Otis Taylor er een representatieve vaandeldrager bij. Mooi wanneer een ogenschijnlijke eeuwenoude muziekvorm van een verjongingskuur wordt voorzien. Ik lees dat hij zowel Keb’ Mo’ als Taj Mahal tot mentor mag rekenen. Ik veronderstel dat beide heren vers bloed ook herkennen wanneer het zich openbaart. En eerlijk gezegd, Jontavious Willis is al deze oprechte ondersteuning dubbel en dwars waard. Eerlijkheid biedt dat ik zijn eerder platen niet ken, maar zijn naam heeft hij al gevestigd. Waarschijnlijk zitten serieuze Bluesliefhebbers al enige tijd reikhalzend uit te kijken naar opvolgers van Blue Metamorphosis (zijn debuut van 2017) en Spectacular Class (2019). West Georgia Blues is Jontavious Willis’ interpretatie van de Blues. Hij blijft daarbij behoorlijk dicht bij de oorspronkelijke vorm. Hij blijft in ieder geval uitermate dicht bij The Blues zoals ik die graag beluister, waarbij ik zowel de akoestische als de elektrische uitvoering toejuich, en wanneer dan terloops stuk gospel wordt bijgegoten kan mijn dag niet meer stuk. Pas op februari 2025 mogen we deze nieuwe belofte ontvangen op een drietal van onze podia. 

De openingssong is meteen een aangename kennismaking. Met de backing support van. Lloyd Buchanan loopt de verwachting verder op. Blues, blues en blues wat de klok slaat waarbij teruggegrepen worden op de geschiedenis, maar ook eigentijdse verzuchtingen passeren. Geen luxe weergave van de Blues, maar muziek die dicht bij de mensen blijft, dicht bij de veranda of keukentafel als basisbestanddeel van ons aards bestaan. En vanzelfsprekend hoort daar een gebroken hart bij. Geen tijd om te klagen, want zoals Willis verzucht bewaar je zorgen voor de dansvloer. Het zijn 15 originele songs van een uitermate innemende artiest. Blij dat ik mij nu, na een warme werkdag op mijn zolderkamer, richting een verfrissende duik naar het IJsselmeer begeef. Wees gerust, ik vergeet niet mij te vergezellen van deze minstens zo verfrissende plaat van Jontavious Willis. West Georgia Blues is voorzien van het predicaat excellent. Meer of minder kunnen we er niet van maken. Aanrader!

Rein van den Berg

Releasedatum : 16 augustus 2024 Strolling Bones Records

Website : http://jontaviouswillis.com/