Torgeir Waldemar : Mercy

 


Folkmuziek is van alle tijd. Kent geen grenzen. Geen land die patent kan claimen op het genre Folk. Het is een muziekvorm die weliswaar zo zijn specifieke kenmerken heeft per land. Overal grijpt Folk naar de basis, en daardoor in zeker zin naar de essentie van ons bestaan. Gelukkig dat Folkmuziek door de jaren heen is geëvolueerd. Iets vergelijkbaars geldt voor Mercy, de jongste worp van Torgeir Waldemar, want het laat zich aanhoren als eigentijds. Nog niet zo lang geleden wist hij ons te verblijden met live-uitvoeringen van eerder gepubliceerde songs middels het album At the Opera. Nu is er een minstens zo aangename, zo niet nog mooiere plaat van hem, getiteld; Mercy. Tijdens beluisteren van Mercy waande in mij niet eens zozeer in een ander land, eerder nog viel ieder besef van tijd weg. De uitvoeringen van de nummers worden spaarzaam van instrumentatie voorzien. Behalve Torgeir, die zichzelf begeleidt op gitaar, hoor je uitsluitende de viool en achtergrondvocalen van, Michael Barrett Donovan.

Elf nummers bevat dit album. Terwijl ik zijn stem ooit wel eens als een obstakel had ervaren, is dat euvel al geruime tijd niet meer van toepassing. Torgeir Waldemar is een eigentijdse bard, toevallig afkomstig uit Scandinavië. Nou, allerminst toevallig uiteraard, want zijn fysieke afkomst is ongetwijfeld één van de redenen waarom het verstilde element, en daardoor het karakter van de muziek mij aanspreekt. Ik volg hem sinds zijn debuut, en zie uit naar zijn optreden te Utrecht in oktober. Zelfs een elektrisch getint uitstapje onderga ik graag, maar in een intieme akoestische setting, zoals hier op Mercy uit de doeken gedaan spreekt mij persoonlijk meer aan. Ondanks het spaarzame karakter van dit album; ’t zakt nergens in. Niet geschikt voor feesten en partijtjes, maar dat was volgens mij wel duidelijk. Luistermuziek ten voeten uit.

Rein van den Berg

Releasedatum : 6 september 2024 Jansen Records

Website : https://www.jansenrecords.com/artists/torgeir-waldemar


Torgeir Waldemar live :

19-10 UTRECHT : Ramblin Roots

28-11 BREE (B) : Zeepziederij