Susanna : Meditations on Love

 


Susanna Karolina Wallumrød is een artiest naar mijn hart, eigenzinnig en onafhankelijk. Ze gaat volledig haar eigen weg, interpreteert net zo gemakkelijk stokoude traditionals, klassieke muziek, maar covert ook meer hedendaagse composities of componeert zelf. Dat doet ze nu al meer dan twee decennia, ze bracht al een dozijn albums uit. Voor haar  nieuwe album Meditations on Love schreef ze al muziek en teksten zelf. Meteen bij opener Everyone Knows gleed ik door de opvallende, soms wat schurende opbouw van het nummer naar het puntje van mijn stoel. Vooral ritmisch gezien een erg sterke compositie. 

Ze is iemand die werkt vanuit originele invalshoeken. Neem bijvoorbeeld de video voor haar nieuwste single I Took Care of Myself.  Susanna : “Het idee voor de muziekvideo ontstond toen we het nummer opnamen. Er is iets met het orgel-riff dat ons meteen deed denken aan het clichématige orgel dat bij ijshockeywedstrijden wordt gespeeld. Vandaar het idee om ijshockeyspelers op het ijs te filmen, met hoge intensiteit en snelheid. Mijn kapster speelde vroeger ijshockey voor het Oslo-team Vålerenga, dus ik vroeg haar hoe we de videoclip het best tot stand konden laten komen. Het was belangrijk voor ons dat het vrouwelijke spelers waren, aangezien ijshockey een vrij mannelijke en brute sport is. De pakken, de beschermende uitrusting en dat alles zich op het ijs afspeelt, was een onbekende en spannende nieuwe omgeving voor mij. Wat een sensatie om dit team te ontmoeten en hen in actie te zien.”. 

Een belangrijke rol speelt Juhani Silvola, die samen met Susanna de meeste instrumenten bespeelt en coproducer is. Het componeren van de songs nam zes jaar in beslag, ik vermoed dat ze de nasleep vormen van een op de klippen gelopen relatie. Voor mij is Meditations on Love haar meest interessante en spannende release tot op heden en nu al mijn favoriete album van haar. 

Theo Volk

Releasedatum : 23 augustus 2024 Independent

Website : https://susannamagical.com/