Molecular Steve : Molecular Steve

 


Wanneer je een label hebt zoals Strolling Bones dan heb je meerdere artiesten onder je vleugels. Vooringenomen, zoals ik soms kan zijn, had ik mijn vooroordeel al klaarliggen wat betreft de ogenschijnlijke eigenaardige act, die actief is onder de noemer Molecular Steve. Ook de minstens zo opzienbarende futuristische hoes bracht me uit mijn evenwicht. Opmerkelijk dat Strolling Bones een dergelijk gevarieerd aanbod in huis heeft. Alternatief is wellicht de juiste benaming, maar ik heb geen argument kunnen vinden om de muziek met de ongebruikelijke bandnaam af te wijzen. Geenszins, want deze verrassende kennismaking is beslist plezierig te noemen. Vergelijkingsmateriaal kan ik niet zo snel bedenken, terwijl ik aanvankelijk de indruk kreeg dat deze band afkomstig zou zijn van de Amerikaanse Westkust, ondervond ik snel dat dit initiatief gelanceerd werd vanuit Texas. Noem het moderne, doch alternatieve rock. Er wordt vakkundig gemusiceerd, waarbij de band gebruik maakt van traditionele instrumenten zoals gitaren, drums, bas en toetsen. Ook de productie is van dezelfde traditionele degelijkheid. Meerdere musici nemen de vocalen voor hun rekening. 

Over alternatief gesproken; Ik ben een enorme liefhebber van de ongekend duistere muziek van de Amerikaanse band All Them Witches. Als we dan toch een vergelijking mogen maken dan zou je Molecular Steve kunnen rubriceren als een zachtaardige broertje van ATW. Ik lees dat Molecular Steve min of meer bij toeval ontstond. Daar het eerst een samenwerking tussen vader en zoon zou worden, werd het geheel groter naarmate meer mensen erbij betrokken werden. De basisideeën kregen al doende meer voeding, en het één leidde tot het andere. Het verklaart waarom dit debuut een aansprekende indruk op mij wist te maken, terwijl ik aanvankelijk op het verkeerde been was gezet. Net als de visuele omlijsting van de bijgeplaatste video’s. Zondermeer kunstzinnig en fantasievol, maar anders dan de muziek die ik heb omarmd en gebruikelijk nastreef. De muziek daarentegen is top, en krijg met visuele ondersteuning zelf extra dynamiek. Het is duidelijk dat de band een paar creatieve talenten in huis heeft. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 19 juli 2024 Strolling Bones Records

Website : https://molecularsteve.bandcamp.com/album/molecular-steve