Eric Devries : Traveler’s Heart


 

Wanneer je kijkt op Eric Devries zijn homepage dan weet je meteen dat je te maken hebt met een gedreven muzikant. Naast zijn solo-cd’s is er zijn betrokkenheid bij Iain Matthews Southern Comfort en Hidden Agenda Deluxe. Zijn laatste twee solo-cd’s (Close to Home blijkt alweer van 2014 te zijn) spreken mij binnen deze opsomming het meest aan. Binnenkort verschijnt zijn nieuwste album getiteld Traveler’s Heart. Voor alle juistheid, Eric wordt op dit nieuwe album muzikaal geruggesteund door de zogenaamde Song & Dance Band, terwijl hij bovendien vocaal wordt geflankeerd door niemand minder dan Iain Matthews, Fay Lovsky en Mo van Hal (die laatste is alleen te beluisteren in het afsluitende All Because of You). Zijn gelegenheidsband bestaat uit niemand minder dan Janos Koolen, (wanneer deze multi-instrumentalist ergens opduikt dat weet je als vanzelfsprekend dat de lat hoog ligt). Joost van Es (viool) en Lucas Beukers (staande bas). Onwillekeurig moet ik ineens denken aan Theo Sieben. Je hebt in Nederland verschillende musici die beslist meer aandacht verdienen, en Theo en Eric behoren beide tot die categorie. Blijkbaar is de groep muziekliefhebbers die dit genre ondersteunt te weinig omvangrijk van aard om hen een meer solide podium te verschaffen. Aan hun talent of vakmanschap ligt het niet. Wat ik alvast heb genoteerd is dat Eric en band Hoorn aandoen op 7 november. Alvast in mijn agenda gezet. Lijkt me leuk!

September wordt overigens een dure maand voor muziekliefhebbers. Er verschijnen relatief veel cd’s in die maand waar ik met enthousiasme naar uitkijk, en dat terwijl mijn persoonlijke inname de afgelopen tijd juist was afgenomen. Het moet niet gekker worden! Traveller’s Heart is een rijk gevulde plaat. Zowel kwantiteit als kwalitatief. Hij opent redelijk uptempo met Shadow of a Man. Een vrolijk nummer, echter met een aansprekende tekst. De viool (of wellicht is fiddle in deze context beter) laat zich terecht niet op de achtergrond zetten. Eric en zijn band spelen onvervalste countrymuziek, zonder daarbij te clichématig te werk te gaan. Ook de Engelstalig gezongen zang van Eric overtuigt. Er wordt niet geknauwd om authentiek proberen te zijn. Dat hebben deze musici dan ook absoluut niet nodig. The change is real zingt Eric in Wheels in Motion, als of de band speelt vanuit een met beperkte snelheid rijdende Ford Thunderbird. Het zijn de achtergrondvocalen die hier de juiste toon zetten. Onderhoudende muziek die bijna op natuurlijke wijze overgaat in Shine. Een nummer die minstens zo opgeruimd is als de openingssong. Hier trekt Janos Koolen alle registers open, en wordt op momenten muzikaal gerefereerd naar the Allman Brothers. What if it’s a Boy is een mooi gevoelig nummer. Ik sta daarbij stil bij mijn twee oudste zonen, waarvan de oudste twee jonge kinderen heeft, en de jongste, die zojuist te horen kreeg van zijn vriendin dat hij eveneens vader wordt. Heerlijk om van dergelijke momenten getuige te zijn. Dertien nummers in totaal. Puntjes van kritiek? Een kniesoor die zich daarmee bezighoudt. Eric Devries laat simpelweg zijn hart spreken. Ik ben overtuigd dat zelfs mensen die minder met country ophebben, hier eveneens mee uit de voeten kunnen. Ik weet zeker dat we op 7 november in Hoorn een plezierige avond gaan hebben! Ik kijk er naar uit!

Rein van den Berg

Releasedatum : 6 september 2024 Independent/Coast to Coast

Website : https://ericdevries.info/