Björn Peter Thisell : Visseltofta Folkfest

 


Na enige twijfel mijnerzijds is er duidelijkheid, de plaat komt 4 oktober beschikbaar. Eindconclusie is eenvoudig, want wat een prachtige plaat heeft Björn Peter Thisell afgeleverd, uniek in zijn soort. Ik vond het hoesje er ietwat ongewoon uitzien, wat maakte dat ik op mijn hoede was. Ik vroeg me (op basis van dat hoesje) of ik wel de juiste doelgroep was. Ik veronderstelde te maken te hebben met iets folkloristisch. Die aanname bleek vanaf de eerste luisterbeurt niet zo te zijn. Wel dat de muziek Folk georiënteerd is. Met zijn achternaam was sowieso een kleine associatie, maar die kon ik niet meteen plaatsen. Na enig speuren vond ik een cd’tje in mijn verzameling van de Zweedse band Thisell, getiteld; II. Het breekbare wat de muziek van deze band kenmerkt (en wellicht niet zo opmerkelijk) komt terug op deze eerste soloplaat van Björn Peter Thisell. In theorie hadden ze hem III kunnen titelen. Niks folkloristisch, maar een uitermate intense soloplaat van iemand wiens hart en ziel gegrond zijn in de muziek. Er wordt uitermate subtiel en intens gemusiceerd op Visseltofta Folkfest. Breekbare Folk. Ik las dat de sessies voor Björn Peter een strijd waren alvorens hij tevreden was met de juiste vorm en toon. Het duurde totdat hij uiteindelijk kon loslaten. Deze muzikant lijkt de breekbaarheid te hebben van een eigentijdse Vincent van Gogh, en juist die factor geeft zijn muziek iets bijzonders.

Bij Zweedse artiesten kan het twee kanten opschieten, of je hebt superkitsch, of je vindt muziek die zich kan wedijveren met de beste landen die ons met traditionele muziek verrijken. Traditioneel, maar met een eigentijds randje. Zowel pure traditionele muziek, als daar waar de artiest poogt te resoneren bij een jong en modern publiek spreken mij beide aan. Het vinden van nieuwe vormen/ontwikkelingen geniet daarbij voor mij persoonlijk de voorkeur. Pure traditie is wat ooit was, maar leent van het verleden om een weg te vinden naar voren. Ook zijn teksten spreken mij enorm aan, ook al zal ik in dit stadium mijn speklapje er niet om laten liggen. Wellicht ooit. Luister in Pig Meat naar oprecht gezongen tekstregels als; Just the thought of losing you. Will break my heart in two. Pick Me. Subtiliteit is overal het toverwoord. De tweede stem is minstens zo belangrijk als de leidende zang. Naast gitaar en bas is er ruimte voor zorgvuldig toegepaste synthesizer sound en percussie. Er is incidenteel pedal steel en viool. Een homepage heb ik zo snel niet kunnen vinden, alsof Björn Peter zich een klein beetje verstopt. En verstoppen dat lukt wel in Zweden. Echter wanneer je eenmaal zijn/hun muziek hebt gehoord, dan wil je meer. Voor mij een excuus om zijn eerder muziek weer eens uit de kast te halen.

Rein van den Berg

Releasedatum : 4 oktober 2024 Continental Song City

Website : https://bemyconcert.com/en/musician/bjrn-peter-thisell