Melissa Carper : Borned in Ya

 


’t Was de laatste tijd druk op het front van nieuwe releases. Dusdanig dat sommige plaatjes ietwat in de verdrukking kwamen. Normalerwijze probeer ik slechts die albums te benoemen die ik persoonlijk als plezierig, of meer dan dat, ervaar. Plichtmatig recensies afronden is er niet bij. Ter zake doende zijn ze wellicht soms evenmin. Ik beperk mijn smaak op basis van mijn intuïtie. Wanneer de muziek aanspreekt is dat voldoende. Wat betreft Melissa Carper, stel ik mij zo voor, hoef ik weinig toe te lichten. Ze heeft zich met eerdere platen al lang bewezen, qua zang vergelijkbaar onderscheidend aan als bijvoorbeeld Sierra Ferrell. (die op deze plaat harmonie vocalen verzorgt heeft) Behalve dat Melissa een opmerkelijk eigen zanggeluid kent, weet ze bovendien knappe aansprekende songs te fabriceren. Borned In Ya staat er wederom bol mee. Jazzy klinkende nummers met een sfeertje alsof ze in het begin van de vorige eeuw ontstaan zijn. Er wordt nadrukkelijk losjes en ontspannen gemusiceerd, althans zo laat het zich aanhoren. 

Let’s get outta here. While the night is still young. The moon is bright and clear, is de strekking van een nummer welke ze schreef samen met Brennen Leigh. De ogenschijnlijke eenvoud van de muziek is bedrieglijk. Het aantal meespelende musici en veelvoud aan instrumenten is enorm. Het album kan domweg niet in een relatief korte periode gemaakt zijn. Daarvoor lijkt het geheel van de productie mij te omvangrijk. Verantwoordelijk voor de snarenarrangementen is Rebecca Patek, een vriendin van Melissa. Ze hebben in het verleden veelvuldig samengewerkt, en Rebecca heeft zelf, jaren terug, ook een zeer plezierige soloplaat afgeleverd. Twaalf lekker in het gehoor liggende nummers. Toch zit ergens een tegenstrijdigheid. Ik ben gek op Melissa’s muziek, echter tegelijkertijd hoef ik niet zo nodig al haar platen. Deze spreekt mij nadrukkelijk wel aan, al was het maar vanwege haar vertolking van Cole Porter’s Every Time We Say Goodbye. Romantiek staat centraal op Borned In Ya

Rein van den Berg

Releasedatum : 19 juli 2024 Sheila Mae Music/Thirty Tigers

Website : https://www.melissacarper.com/