MEROL : Naar de Haaien & Weer Terug

 


Eigenlijk zou ik als vaste kijker van “De Avondshow met Arjen Lubach” actrice en zangeres Merel Baldé moeten kennen. Samen met Lubach schreef ze het nummer Ik **** je op afstand, wat te horen was in het programma van Lubach in april 2020 aan het begin van de Coronapandemie. Aangezien ik de muzikale kwaliteiten van Lubach een stuk minder hoog aansla dan zijn humoristische kwaliteiten kan ik mij die uitzending niet meer herinneren. 

Baldé blijkt echter behoorlijk veelzijdig en populair te zijn (stond bijvoorbeeld al op Lowlands en Rock Werchter). Zij studeerde in 2014 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunst. Ze was in de jaren daarna geregeld in theaterstukken te zien, waaronder als Charlotte in de bekende musical “Soldaat van Oranje” en in enkele films. Haar muzikale carrière kwam op gang dankzij de singles Lekker met de Meiden en Hou Je Bek en Bef Me (3voor12 Song van het jaar 2019). Om vervolgens hierna Paradiso voor het eerst uit te verkopen. 

Met haar debuutalbum Troostprijs wilde ze een echte popplaat maken. “Met Naar De Haaien & Weer Terug was het voornemen: een echte MEROL plaat maken. Ik wilde weer terug naar de Do It Yourself grilligheid en gekte van mijn eerste liedjes die ik zelf op Garageband produceerde. Toen ik begon met muziek maken deed ik alles onbevangen en op intuïtie. Doordat ik de muziekwereld steeds beter leerde kennen, begon ik de druk te voelen van een hit en de druk om een breder publiek aan te spreken. Daardoor leverde ik soms wat van mijn eigenheid en theatraliteit in.”, aldus Baldé. 

Voor mij was het erg wennen aan de muziek, vooral aan de elektronica in de catchy uptemponummers. Liever hoor ik haar in het ingetogen, met een Rhodes opgesierde ballade Niet Meer Met Mij. Hierop is trouwens de enige van haar begeleiders die ik ken te horen, Okke Punt (Yori Swart). In haar regelmatig expliciete teksten legt ze op eigenzinnige wijze het destructieve van de mens bloot, ons escapisme en hoe we onszelf voor de gek houden. Ze uit in Sorry Lul kritiek op mensen (met name mannen) die geen verantwoordelijkheid durven te nemen voor hun fouten en zeer bekwaam zijn in het omzeilen van dat ene woordje…sorry. 

Ze neemt het op voor bekende mensen die al hun privacy kwijt zijn en hunkeren naar anonimiteit op de dansvloer met Salmari & Kreeft. Op Ziet Ze Dan Niet laat ze zien hoe goed zij zich kan aanpassen en vormen naar wat er van haar verwacht wordt als vrouw in een wereld die gebouwd is door en voor mannen. Muzikaal vliegt het alle kanten uit, van eerder genoemde ballade, tot aan rauwe elektropop, rock en zelfs house. Naar de Haaien & Weer Terug is een grillige, avontuurlijke plaat. Voor de komende tourtickets, zie hier

Theo Volk

Releasedatum : 4 oktober 2024 Ammehoela Records/Excelsior Recordings

Website : https://merol.nl/