JP Harris : Is a Trash Fire

 


Produced by JD McPherson is de eerste aanbeveling die ik alvast kan meegeven. Het lag al even in de lijn der bedoelingen, maar daar is hij dan; de nieuwe JP Harris plaat! Altijd een beetje benieuwd welke kant het ditmaal opgaat, en of JP mogelijk een afslag heeft genomen. Dat traditionele country centraal staat lijkt mij vanzelfsprekend. Sterker, het druipt er andermaal van af! Meer Amerikaans getint anno 2024 kan bijna niet, zou je zeggen. Of we dan het beste te pakken hebben wat Amerika momenteel biedt, kun je wellicht als twijfelachtig beschouwen, maar ik vind hem oprecht één van de meeste aansprekende stemmen hebben die dit genre kent. Steevast staat hij afgebeeld met ontbloot bovenlichaam, alsof hij wil etaleren dat wij te maken hebben met moeders mooiste. Zijn hoes is dusdanig veelzeggend dat we mogen concluderen dat JP Harris zichzelf niet al te serieus neemt, en wel in is voor iets buitenissigs. Daar eenmaal doorheen geprikt weet JP wel degelijk te scoren op vorm en inhoud. Bovendien, JP staat er niet alleen voor! Muzikale vrienden laten hun vocalen horen op individuele nummers, zo zijn er gastrolletjes voor Shovels & Rope, The Watson Twins en Erin Rae. 

Serieus de diepte in is niet nodig. Deze muziek draait wat mij betreft om de entertainment waarde, en die is, mede dankzij de productie van JD McPherson ruim voldoende aanwezig. Qua instrumentatie valt mogelijk nog meer te genieten, zekere wanneer traditionele country je ding is. Sommige Countrymuziek wijs ik meteen van de hand, maar JP Harris weet te intrigeren, wie weet, mij op een vermakelijke manier te verbazen. Dat heeft alles van zins met de losse structuur die hij nastreeft in zijn muziek. Zijn verdriet, wanneer ik dat zo mag benoemen, zet hij om in jolige klinkende muziek. Nou geldt dit laatste zeer zeker voor het afsluitende nummer, Beautiful World. En laat de overdadige ironie van deze song nou net afkomstig zijn van Gerald Casale en Mark Mothersbaugh. Volledig doordraaien is er niet bij. Het blijft gelukkig binnen de perken bij deze Old Fox. Geen gekkenhuis in de hen house tonight! To The Doves is simpelweg een geweldige song!

Rein van den Berg

Releasedatum : 20 september 2024 Bloodshot Records

Website : https://www.ilovehonkytonk.com/