Jon Dee Graham : Only Dead for A Little While


 

Zowel op de voorzijde van de CD, als de achterzijde staat een afbeelding met een hoog knuffelgehalte. In beide gevallen betreft het, in zekere zin, Jon Dee Graham. Hij komt na een afwezigheid van enkele jaren met een paar nieuwe luisterrijke nummers. Zijn afwezigheid is kleurrijk verwoord in de titel van dit album; Only Dead for a Little While. Het lijkt alsof ik zelf al eerder afscheid had genomen van Jon Dee’s repertoire, want ik heb enkel zijn eerste drie cd’s in mijn collectie staan, en de laatste van die drie; Hooray For the Moon, dateert alweer van 2001. Daarna verschenen nog verschillende platen van zijn hand, en ik herinner mij dat ze niet allemaal bij mij in de smaak vielen. Die spiraal wordt met dit nieuwe object doorbroken. Intuïtief ervaar ik Only Dead for a Little White aanmerkelijk meer geïnspireerd, alsof de liefde voor muziek wederom een hoger plan heeft gekregen. Jon Dee Graham’s nieuwe album laat zich aanhoren als een persoonlijk wederopstanding, en de magie lijkt hersteld. De nummers zijn overwegend van JD zelf, naast een compositorische bijdrage van zijn vrouw, en zijn zoon.

Ik kan mij het beertje op de hoes goed voorstellen, want de muziek op dit album is in de eerste plaats geleefd, aandoenlijk en lekker rauw en zalvend tegelijk. Een heerlijke mix wat mij betreft. Tien nummers die het beste in JD naar boven halen. Verhalende nummers van een man die andermaal laat horen uit welk hout hij gesneden is, en hij presenteert zichzelf als een innemend, meelevende persoon, iets wat ik mij van zijn begin niet per se wist te herinneren. Muziek en teksten die vooral flirten met thema’s die zowel het leven als de dood behelzen. Teksten die het onvermijdelijke beschrijven. Death Ain’t Got No Mercy heeft de energie van een stompende blues. Geen genade. Voordat je het weet is weer iemand verdwenen. Allerminst vrolijk, maar verdrietig word je evenmin. Besef dat de dood een realiteit is komt steeds dichterbij. Gelukkig sluit Jon Dee af met een opluisterende meezinger; Lost in the Flood. Het geheel van deze door Jon Dee Graham gepresenteerde tien nummers maakt van dit album een opmerkelijk cohesierijke plaat. Gewoon even luisteren, wanneer je de kans krijgt. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 17 november 2023 Strolling Bones Records

Website : https://www.facebook.com/JonDeeGrahamOfficial/