La Belle Époque : Volume II

 


Twee jaar terug was het project La Belle Épogue van Danny van Tiggele (Mister and Mississippi, Tousch, Blaudzun) met debuutalbum Volume I meteen erg succesvol. Hierop ging hij de nodige samenwerkingen aan met veelal bekende namen uit de Nederlandse pop- en indiewereld, waaronder Blaudzun, Pablo van der Poel, Ruben Hein, Judy Blank, Anne Soldaat en Yorick van Norden. Vaak ook goede vrienden van hem. De tekst en melodie werd aangeleverd door degene die zong en in de meeste gevallen schreef Danny alleen de muziek.

Op Volume II kreeg Danny andermaal de hulp van niet de minsten ; Tessa Douwstra, Spike, Maxime Barlag, Camiel Meiresonne, Bertolf, Tim Knol & Cato van Dijck, Maurits Westerik, Robin Kester, Bent van Looy, Megan de Klerk, Anne Lieke Heusinkveld en Bas van Holt. Je hoort regelmatig invloeden uit de jaren zestig en zeventig, maar ook meer hedendaagse, zoals bijvoorbeeld de invloed van Wilco en Daryll-Ann.

Zo zou het bijzonder fraaie, door Maxime Barlag gezongen Wildflower uit de hoogtijdagen van Laurel Canyon kunnen dateren, die belangrijke zangeressen als Joni Mitchell en Judee Sill voortbracht. Niet zo vreemd dat Paul Bond hierop piano speelt, hij is net als ik een groot liefhebber van de muziek van Sill.

Danny is schijnbaar ook iemand die er altijd voor zijn vrienden is, als die door een moeilijke periode gaan, zoals in het geval van Maurits Westerik. Westerik over het ontstaan van het uptempo Back Where I Belong / Take It Slow :  “Eerlijk is eerlijk: Danny belde mij in een moeilijke periode van mijn leven. Ik zat in een negatieve wending en moest ruimte maken en op zoek naar een weg. De helaasheid der dingen, een samenloop van omstandigheden die ruimte biedt voor een nieuw perspectief en uitdagende aanpak ten behoeve van een ieder.

In voor- en tegenspoed heb ik mijn tijd vol openheid gedeeld met Danny en gaf hij mij de kans zijn muzikale wereld te omarmen zijn prachtige song in te kleuren met mijn wel en wee op dat moment. Uiteindelijk is er weer licht aan het einde van de tunnel. Deze energie deel ik met Danny en is te horen op Back Where I Belong / Take it Slow”. De song werd geschreven tijdens een zomerse tuinsessie bij Danny in de tuin en is uiteindelijk opgenomen in Heirloom Studio & Mailmen Studio.

Hoogtepunt vormt voor mij I’ve Searched All of My Skies gezongen door indiefolk zangeres Anne Lieke Heusinkveld (AKA la loye). Zij speelt ook in de begeleidingsband van Pitou.  Volume II is andermaal een gevarieerd album geworden met de crème de la crème van de Nederlandse muziek en in een geval Belgische (Bent van Looy). Hopelijk volgt er een derde deel, misschien kan Danny dan eventueel Pitou vragen om mee te werken.   

Theo Volk

Releasedatum : 10 november 2023 V2 Records

Website : https://www.dannyvantiggele.nl/