Svante Sjöblom : Telling Lies

 


Svante Sjöblom’s eerdere muziek was mij al eens opgevallen, en daardoor wist ik, als gewaarschuwd mens, dat je een album van deze man absoluut niet terzijde legt. In Scandinavië draait hij al jaren mee in de top van de Folk en Blues georiënteerde muziek. En met zijn nieuwste plaat, Telling Lies, maakt hij haarfijn duidelijk waarom. Het was mij niet eerder opgevallen, maar bij het beluisteren van Telling Lies kreeg ik meer dan eens de associatie met Guy Clark. Dit heeft enerzijds te maken met de stem van Svante, anderzijds met de verfijnd toegepaste productie. Smaakvol, kraakhelder, en allerminst afgeraffeld. Alle hulde voor hoe men hier de puntjes op de i heeft gezet. Weliswaar kun je aannemen dat Blues de basis vormt van zijn werkgebied, maar er vindt bovendien verkenning plaats naar andere bevriende genres. Denk daarbij een beetje richting Country, Gospel, Soul of Jazz. Sowieso geen onbekende componenten binnen de Roots dan wel Americana.

Telling Lies is de opvolger van zijn vorig jaar verschenen Before It Breaks. Tevens een knap gemaakt geheel, echter puur op intuïtie denk ik dat Telling Lies zijn vorige plaat op basis van kwalitatief sterke nummers overtreft. Telling Lies bestaat uit tien gevarieerde nummers. Ook live lijkt me deze man uitermate aanbevelenswaardig. Hij maakte de indruk een vaardig muzikant te zijn, die zich beperkt tot gitaar, banjo en vocalen op dit album. De overige musici voegen daar een keur aan klankkleuren bij, in de vorm van blazers, drums en toetsen. In Riding High domineert de banjo, terwijl Down By the River met veel meer body van wal steekt. Bijna een onvervalste klassieker. Er komt weliswaar veel moois uit Amerika (en dan beperk ik mij tot de muziek), maar wanneer onze Scandinavische buren op dit niveau presteren kunnen wij het gemakshalve net zo goed dichter bij huis vinden. Indrukwekkend plaatje, deze Telling Lies van Svante Sjöblom!

Rein van den Berg

Releasedatum : 18 oktober 2023 Svante Sjöblom/Rootsy Music

Website : https://www.svantesjoblom.se/