Barbara Bergin - Blood Red Moon



In het dagelijks leven heeft Barbara Bergin een drukke en verantwoordelijke baan als orthopedisch chirurg. Ze richtte mede Texas Orthopedics, Sports & Rehabilitation Associates in Austin, Texas op. Ook stichtte ze een gezin en voedde twee kinderen op, die inmiddels allang het huis uit zijn. Ik schat Barbara ergens rond zestig, want in 1968 kocht ze van haar met babysitten zuurverdiende centen haar eerste Gibson B-25 Student Guitar. De muziek begon later een wat prominentere plaats in haar leven te krijgen toen ze van een van haar eerste dokterssalarissen een Martin D-38 kocht. Ze leerde meer akkoorden en finger picking. Naast muziek bleek verhalen schrijven een passie en uitlaatklep voor haar drukke bestaan. In 2007 verscheen haar eerste novelle “Endings”, waarmee ze meteen enkele prijzen in de wacht sleepte. En binnenkort verschijnt dus dan eindelijk haar debuutalbum Blood Red Moon. Songschrijven ging en gaat haar gemakkelijk af, in tegenstelling tot optreden. Ze had een tijd lang grote podiumvrees. Dat probleem werd opgelost op de muziekschool Girl Guitar, waar alleen vrouwen les krijgen van andere vrouwen. Na deze zes weken durende cursus, werd Barbara in het diepe gegooid, waarbij ze live haar eigen songs moest vertolken. Barbara blijkt een geweldige verhalenverteller, die zingt zonder tierelantijntjes. Na het horen van de indringende opener en titelsong was ik al overtuigd van haar songschrijverkwaliteiten. Het indringende effect wordt hier trouwens versterkt door het mondharmonicaspel van Jane Gillman. Gillman is niet alleen een van de leermeesters van Barbara, maar tevens de producer van haar debuut, wat trouwens al in 2018 is opgenomen. Het repertoire is redelijk gevarieerd.  Zo is bijvoorbeeld My Life’s Good een uptemponummer met lekker gitaarspel van Rich Brotherton. En lijkt She Danced with the Young Prince of Wales, met fraai vioolspel van Beth Chrisman, een oude Engelse folk traditional. Het vrolijke Possum’s in the Corn is een buegrass nummer, wat lang geleden geboren lijkt te zijn in de Appalachen. Erg fraai is Warm Place, voor mij een van de hoogtepunten. De enige compositie, die niet van haar hand is, is de traditional Cluck Ol’ Hen, wat absoluut niet uit de toon valt tussen de overige composities . Wie meer over de fraaie teksten wil weten kan uitgebreide informatie vinden op haar keurig verzorgde website. Ook het artwork van de cd is fraai. Blood Red Moon is een uitstekend debuut van een geboren verhalenverteller.   


Theo Volk

Releasedatum: 29 maart 2020 Little White Hen Records

Website: https://barbaraberginmusic.com/