Lynne Hanson - Just Words



Een graag geziene gast op de Nederlandse podia is al zo’n twee decennia de Canadese zangeres Lynne Hanson. Aanleiding voor een toer vormt meestal de release van een nieuw album, die nooit tegenvallen, wat ook geldt voor haar nieuwste release Just Words. Voor een onafhankelijk artiest als Lynne is het niet gemakkelijk om de financiering van een album rond te krijgen, gelukkig kon ze via crowd funding een succesvol beroep doen op haar fans. Zij zullen mij niet teleurgesteld worden door het eindresultaat. Zelf omschrijft ze haar muziek als “Porch music with a little red dirt.”. Zoals altijd zijn haar albums gevarieerd en horen we songs met voornamelijk country, folk en bluesinvloeden. Het aantrekkelijkst vind ik haar als ze daadwerkelijk wat “little red dirt” in haar muziek stopt, zoals  het spannende gitaarspel van Kevin Breit in het titelnummer, wat ze schreef  samen met Tara Holloway. Ook geweldig is het vooral ritmisch interessante Higher Ground, met wederom fraai gitaarspel. Een aantal liedjes gaan over hartzeer zoals Clean Slate en  het ingetogen, sombere Long Way Home

“I got sad songs on my mind
the broke down heartbreak kind
tonight I'm drunk I'm  a little bit stoned
I heard you're doing fine
for me it's gonna take a little more time”

Maar gelukkig is het niet allemaal treurnis, getuige het nostalgische Such a Random Thing:

“feels like a lifetime ago
that I walked away from you
sometimes I wonder when you look up
do you see the same moon that I do”

Door de onderhuidse spanning behoort Lollipops and Roses tot mijn grote favorieten, kers op taart is hier het fenomenale gitaarspel van Kevin Breit. De fraaiste song bewaart Lynne voor het laatste, Would You Still, dat ik interpreteer als een wat sinister liefdesliedje.

“would you love me
if I broke your heart
would you still love me
if I broke your heart
I shoulda asked you
right from the start
if you'd still love me
when I broke your heart”

Ze kon onder andere een beroep doen op doorgewinterde muzikanten als Justin Rutledge en Catherine MacLellan. Just Words zou de komende tijd zo maar eens kunnen gaan uitgroeien tot mijn favoriete Hanson album. De eerste drie weken van maart zal Lynne in triovorm toeren door Nederland en Duitsland, volgens mij absoluut een aanrader om te gaan kijken.

Theo Volk

Releasedatum: 7 februari 2020 Eigen beheer

Website: https://www.lynnehanson.com/

Lynne Hanson & The Good Intentions live:

01-03 HAARLEM: De Waag, solo show
02-03 UTRECHT: De Parel van Zuilen
03-03 DEN BOSCH: Verkadefabriek
09-03 STEENDAM: Podiumcafé Peter en Leni
16-03 EINDHOVEN: De Maandag van Van Meurs @ Muziekgebouw
18-03 EDE: Bospoort
19-03 TERHEIJDEN: Puur Wit, Witte Kerkje
20-03 WESTWOUD: De Schalm
21-03 OOST-SOUBURG: Razzmatazz
22-03 AALSMEER: De Oude Veiling