In 2012 bracht de Nijmeegse singer-songwriter Saranne
Schümers haar nagenoeg Engelstalige debuutalbum Feather & Fools uit. Willem Jongeneelen omschreef het album
toen als een herfstplaat, waarop Saranne naast verstild en verontwaardigd ook bijzonder
krachtig, duister of licht aangebrand klonk. Verder roemde hij de bijzonder
dynamische productie van BJ Baartmans. Het album sloot af met het
Nederlandstalige Ga Dan. Het blijkt
dan dat ze haar ei beter kwijt kan in het Nederlands. Sedertdien heeft ze in
alle rust aan Dagen Dat het Anders Gaat
gewerkt. Naast dat ze zich in het Nederlands gemakkelijker en beter kan
uitdrukken, kan ze er als lerares Nederlands haar liefde voor de Nederlandse
taal en literatuur in kwijt.
Het album opent met twee nummers, die geïnspireerd
zijn op literatuur. Opener Voor Wie Ik
Liefheb is ontleend aan de laatste regel van het beroemde gedicht “Mijn
moeder is mijn naam vergeten” van Neeltje Maria Min. Saranne ziet het gedicht
als een schreeuw om erkenning, een smeekbede om gezien te worden en vooral te
mogen zijn wie je bent. Ze drijft hier overigens enigszins de spot met haar
zelfmedelijden door er een zigeunersausje over te gieten in de vorm van het
herkenbare en meeslepende vioolspel van Alex Akela. Alex ken ik vooral van
zijn prachtige bijdrages aan de albums van Björn van der Doelen en Closer
van Tom Neven.
Aan de Waal is gebaseerd
op de tijdloze novelle “De Uitvreter” van Nescio. Het handelt over de
wonderlijke Amsterdammer Japi, die leeft op de zak van anderen en na de dood
van zijn onbereikbare liefde Jeanne uiteindelijk in Nijmegen zal belanden en
waarbij de Waalburg dan een tragische rol zal gaan spelen. Saranne over Aan de Waal : “Het verhaal eindigt in
Nijmegen bij de Waal die altijd maar naar het Westen zal stromen, hoe druk wij
mensen ons ook maken en hoezeer wij ook tobben over ons leven. Hopelijk
verleidt het nummer velen om ook het prachtige verhaal van Nescio te lezen of
herlezen. Het is een pareltje van onze literatuur. Ik laat het verhaal, de
woorden en de tokkel bewust voortkabbelen, zoals die Waal, de worsteling van
Japi en vooral de tijdloosheid van dit nog altijd prachtige verhaal.”.
Naast
inspiratie uit de literatuur vindt Saranne inspiratie van nabij, zowel over
vreugdevolle als droevige zaken. In Wij zingt
Saranne een fraai duet met levenspartner Sjoerd, met wie ze ook af en toe met
bevriende musici zingt in de coverband 45 STEREO, waarmee men klassiekers van onder
andere Johnny Cash, The Beatles en Canned Heat vertolkt. Ze schreef Wij na de geboorte van haar dochter en
wat de gevolgen ervan waren, maar vooral over hoe de geboorte haar relatie
verrijkte en de onvoorstelbaar grote liefde die ze nu voor haar kinderen voelt.
Zowel Kom Hier als het titelnummer Dagen Dat het Anders Gaat schreef ze voor
haar zoon en dochter. Ze ziet veel van zichzelf terug in hen, bovendien schreef
ze de liedjes met de intentie te laten weten er altijd voor hen te willen zijn,
onvoorwaardelijke liefde dus, zoals alleen een ouder dat kan voelen. Naast
liedjes over kinderen, ook een liedje over het kind in jezelf, Berceuse van de Wind.
Maar naast de lach
ook een traan in Hartenkoning, geschreven
naar aanleiding van het overlijden van twee dierbare personen. Mooie afsluiter
vormt Onder de Toare, geschreven en
gezongen in het Tienders. De eerste achttien jaar van haar leven woonde Saranne
in Tienray, gelegen in Noord-Limburg. Haar huis had uitzicht op de kerk en daar hoorde ze met grote regelmaat het carillon spelen. Het gaat over mooie herinneringen, maar ook over
geborgenheid en je ergens thuis voelen. Overigens heeft ze haar moeder en een vriendin
van vroeger gevraagd het nummer te controleren op spelling.
Vooral Onder de Toare raakte bij mij een
gevoelige snaar, omdat ik veel mooie jeugdherinneringen koester aan
Noord-Limburg, omdat ik er menig geslaagde vakantie doorbracht. Saranne is een verhalenverteller pur sang, die
zingt over universele onderwerpen, waar iedereen mee te maken krijgt. Bovendien
weet ze met haar zuivere stem en voordracht de luisteraar aan zich te binden en
vaak diep te raken.
Muzikaal bedient Saranne zich vooral van de muziekstijlen
americana en folk, afgewisseld door invloeden uit blues, bluegrass en gipsyfolk.
Een belangrijke rol is wederom weggelegd voor multi-instrumentalist en producer
BJ Baartmans, die de composities zonder uitzondering prachtig arrangeerde. Saranne
maakte trouwens het artwork zelf.
Saillant
zijn overigens de overeenkomsten met het vorig jaar verschenen album Liever
Vieze Voeten van Iris Penning. Allebei Nederlandstalig, geproduceerd
door een uitstekende Brabantse producer en uitgegeven op een label van platenzaak.
Maar belangrijker, allebei bloedmooi. Nederland
is weer een woordkunstenaar en verhalenverteller rijker.
Theo Volk
Releasedatum: 24 januari 2020 Kroese Records
Website: https://sarannesmusic.nl/