Dana Gavanski - When It Comes

 


PERSBERICHT

Dit tweede album When It Comes verschijnt ook een limited Dinked edition featuring bonus 7”.

Er is iets fascinerends aan de vingertoppen van Dana Gavanski. Ze dirigeren elke noot met een lichte gratie, ze lijken te dansen terwijl ze hun eigenaar helpen bij het uitdrukken van de verhalen achter elk van haar lichter-dan-lucht tonen. Verhalen die op haar nieuwe album When It Comes misschien nooit te horen waren geweest, ware het niet voor het genezen van 'verloren' stembanden en een les het ruige met een vleug smoothness te nemen.

"In veel opzichten voelt deze plaat alsof het mijn eerste is", vertelt Dana. "Toen ik mijn stem normaal kon gebruiken, moest ik me concentreren, er is een urgentie en een groter emotioneel traject dan voorheen ... het is erg verbonden met vocale aanwezigheid, wat zich uitbreidde tot een existentiële vraagstelling van mijn connectie met muziek. Het voelde soms als een strijd, die ik vaak verloor.”

Aangekomen waar introversie en extraversie elkaar ontmoeten, is "When It Comes" Dana's meest kwetsbare plaat. Als Canadees-Servische artieste die niet bang is voor extremen, vermengt ze haar liefde voor muziek uit de jaren 50-70 naadloos met mythologie. Geleid door instinct in zijn puurste vorm, is Dana's nieuwste hoofdstuk een ode aan de stem als instrument. “Woorden kunnen vrij letterlijk worden genomen, maar voor mij zijn het vaak de spil. Ze wijzen in een richting, maar blijven daar niet per se", zegt ze. Het vervolg op haar 2020-debuut Yesterday Is Gone & single "Letting Go"  begon in Montreal, eindigde in Belgrado, werd opgenomen in Londen in het Total Refreshment Centre en werd vervolgens gemixt door Mike Lindsay (Tunng, Lump). Het biedt iets heel sfeervols in breedbeeld, zoals te horen is in de eigenzinnige carnaval arpeggio-grooves van de lead single 'Indigo Highway'

Dana Gavanski toerde al met Porridge Radio, Damien Jurado en Chris Cohen. Op dit moment maakt ze zich klaar voor haar headline-tour met volledige 5-koppige band, waarbij voor de meeste shows support komt van Naima Bock (waar wij via Sub Pop al wat van hoorde). Het uitgebreide stempallet dat we horen op "When It Comes", wordt geperfectioneerd in combinatie met de fascinerende vingertoppen en subtiele handgebaren. "Ik ben zo geïnspireerd door de uitvoeringen van David Bowie en ontdekte dat hij al vroeg in zijn carrière mime beoefende met Lindsay Kemp", zegt ze over het zoeken naar inspiratie. "Sindsdien heb ik wat mimelessen gevolgd en het is een goede gewoonte geworden om dieper in het lichaam te gaan en minder gecontroleerd te worden door de nederigheid van de geest.".

Releasedatum : 29 april 2022 Full Time Hobby/De Konkurrent

Website : https://www.danagavanski.co.uk/


Dana Gavanski live:

17-03 NIJMEGEN : Merleyn

18-03 AMSTERDAM : Paradiso