Miriam Moczko : Heimat

 


Het verdiepen in je roots kan prachtige muziek opleveren bewees onlangs JW Roy al met Kouwe Kermis. Ook singer-songwriter Miriam Moczko dook voor haar debuutalbum Heimat in haar verleden. En net als bij Jan Willem gaat het ook over je ergens thuis voelen.  

Miriam is in het dagelijkse leven zangdocent en stemcoach en woont in Arnhem. Ze woonde echter in haar jeugd in Viersen, net over de Duitse grens, waar haar vader tandarts was. Als enige van de familie verhuisde ze op haar twintigste voor haar studie jazz en pop zang aan het Arnhemse conservatorium naar die stad.

Arnhem is de stad waar ze zich nu erg thuis voelt : “Arnhem is voor mij een heimat geworden. Ik krijg echt een thuisgevoel zodra ik over de John Frostbrug rijd.”, aldus Miriam in een recent interview, wat eventueel hier te lezen is.

De intentie van het album licht ze als volgt toe : “Heimat is ontstaan uit het verlangen te kunnen duiden waar ik vandaan kom. Voor mij is Heimat een samenvoeging van gevoelens, herinneringen aan gebeurtenissen, bepaalde kleuren, voorwerpen, geuren en plekken. Maar vooral zijn het de mensen, mijn familie, hun relatie tot mij en tot elkaar. Het zijn hun levenservaringen en hun persoonlijkheden, die mijn gevoel van Heimat voor een groot deel hebben gevormd.”.

Haar familie kent een roerige geschiedenis. De roots van haar familie liggen in de provincie Opper-Silezië in Polen, dat voor WOII nog Duitsland was. Die oorlog zorgde voor de nodige trauma’s in de familie. Opener White Wall heeft betrekking op oorlogstrauma’s. Dat haar beide opa’s in die oorlog gevochten hebben, drukt een zware stempel op de familie.

Haar familie kreeg een Pools paspoort, maar het was beter om te verbergen dat ze eigenlijk Duits waren. Haar ouders zijn daarom op een gegeven moment naar West-Duitsland gevlucht. “Dat mijn ouders in Polen hun identiteit hebben moeten verbergen, werkte onbewust en pijnlijk door, ook op mij.”, aldus Miriam. De videoclip van de single White Wall laat trouwens een glimp van Miriams zoektocht zien. Deze oude VHS-beelden dateren van Kerst 1990 met de familie, gefilmd door haar opa.

Voor Heimat greep Miriam terug op haar jeugdliefde, de altviool, die prominent  en inventief aanwezig is. Dat inventieve gebruik hoor je bijvoorbeeld terug in het aanstekelijke Brothers, waarop ook het fraaie fagotspel van haar broer Tobias, in het dagelijks leven arts in Duitsland, te horen is.

Ze wordt omringd door uitstekende muzikanten; Mischa Porte (drums) Lavalu (piano, zang), Gijs Coolen (gitaar), Roosmarijn Tuenter (altviool), Marianne Oldenburg (achtergrondzang), Mete Erker (sax) en Annie Tangberg (cello).

Niet alleen werd aan de composities en de uitvoering ervan veel zorg besteed. Ook het artwork is om door een ringetje te halen. Het uitklapbare tekstvel bevat op de achtergrond foto’s uit het familiearchief van Miriam. Uiteraard zal de releaseshow plaatsvinden in thuisstad Arnhem. Het delicate debuutalbum Heimat zal weinig luisteraars onberoerd gaan laten.

Theo Volk

Releasedatum : 6 april 2022 Whalefish Records

Website : https://miriammoczko.com/


Miriam Mockzo live :

03-04 APELDOORN : Gigant

06-04 ARNHEM : Luxor album releaseshow

27-05 DOESBURG : Gasthuiskerk