Daniël Lohues : Daniël Lohues

 


Voor Corona had je zekerheden in het leven. Een Lohues album werd altijd meteen gevolgd door een tournee langs de theaters. Bij voorganger Sowieso liep dat in maart 2020 helaas in de soep. Maar gelukkig  is er nu wel weer een prachtig nieuw album verschenen, getiteld Daniël Lohues. Jammer genoeg staan er voorlopig (?) geen concerten gepland.

Vreemd genoeg wordt niet vermeld waar het album is opgenomen. Die opnames vonden net als bij voorganger Sowieso plaats in de Exalto Studios in Haarlem. Met Bart Wagemakers achter de analoge knoppen. Zoals altijd wordt Daniël omringd door rasmuzikanten; Bernard Gepken, Reyer Zwart, Ferry Lagendijk en drummers Bram Hakkens, Mischa Porte en Ruben van der Velde. Het strijkkwartet bestaat uit Jacob Plooij, Vera de Bie, Jos Teeken en de vermaarde violiste Marieke de Bruijn.

Deze keer vond Daniël vooral zijn inspiratie in Frankrijk. “ ’s Avonds terug op de heuvel zag ik het in de stilte van het Franse platteland donker worden. Dan werkte ik de ideetjes die ik onderweg gekregen had verder uit. Zachtjes, met de gitaar op schoot, of gewoon in het hoofd. Ik zag weer sterrenhemels zoals ik ze als kind zag. Zo kwamen er elke dag nieuwe nummers bij. Ik schreef ook teksten waar ik nog geen muziek bij had. Verheugde mij er op een gegeven moment op om weer naar huis te gaan. Daar kon ik die teksten mooi op de vleugel zetten en zo ontstonden nieuwe nummers met piano.”, aldus Daniël.

Uiteraard komen er, zoals wel vaker, een aantal liedjes over dames voorbij, As ’t Regent in Rotterdam, Ellis en Oh, Louise. Het refrein van laatstgenoemde is na een keer luisteren al een oorwurm. Ook zijn nuchtere aard komt weer regelmatig in zijn teksten  naar voren, zoals bijvoorbeeld in Dat Zien We Dan Wel Weer. De strijkersarrangementen zijn van de ervaren arrangeur Reyer Zwart (oa VanWyck).

Kwaliteit en kwantiteit gaan hand in hand, vijftig minuten lang weet Daniël te boeien. Daniël Lohues behoort tot de mooiste van zijn dertien reguliere releases tot nu toe.

Theo Volk

Releasedatum : 18 maart 2022 Ericana

Website : https://www.lohues.nl