Papel heet de intrigerende debuut EP van de Delfse theatermaker
Marlies Ruigrok, ook bekend van theaterkoor Dario Fo. Het telt vijf composities afkomstig uit haar twee
theatervoorstellingen AZUL en Zócalo. Voor de voorstellingen en de EP zijn reizen
van Marlies door Mexico en Cuba grote inspiratiebronnen geweest. De zoektocht
naar een grote intensiteit en gevoeligheid van leven is een doorgaand thema in
haar werk en juist die intensiteit in zowel Mexico als Cuba heeft haar enorm
geraakt.
De titel “Papel” is afgeleid van papel picado, wat letterlijk “gesneden papier” betekent. “Het zijn de kleurrijke slingers die je door heel Mexico ziet hangen met daarin uitgesneden verhalen. Papel picado wordt opgehangen om kleur aan het leven te geven en dat is precies wat ik met deze EP wil doen met muziek, verhalen, fotografie en kleuren mijn kleur aan het leven geven, met mijn Papel. Het is vurig. Het is scherp. Het kreukt. Het kraakt. Het is zacht. Het is kwetsbaar. Como papel”., aldus Marlies.
Wanneer je de EP openklapt valt de spreuk “Nada es negro, realmente nada” (niets is zwart, echt niets) van de kleurrijke Mexicaanse surrealistische kunstschilderes Frida Kahlo te lezen. Een vrouw met een op zijn zachtst gezegd turbulent leven. Ze had veel buitenechtelijke relaties, waaronder met bekende personen, ondermeer met de Russische revolutionair Leon Trotski. Ze had niet bepaald het gemakkelijkste leven en was een overtuigd feministe. Bij haar dood liet ze een briefje achter met de tekst “Ik hoop dat het einde vrolijk is en hoop nooit meer terug te keren”. Tot op de dag van vandaag vormt ze een bron van inspiratie, van Jeroen Krabbé, Coldplay tot aan een singer-songwriter als Gabrielle Louise.
Naast vier Nederlandstalige liedjes ook een Spaanstalig, Con El Dolor. Het betreft hier het door broer Boudewijn op muziek gezette gedicht “Con el dolor de la mortal herida” van Juana Inés de la Cruz, ook bekend als Sor Juana. Zij was een Mexicaanse non, die leefde in de tweede helft van de zeventiende eeuw. Reeds op jonge leeftijd kreeg ze interesse in poëzie. Al snel kreeg ze problemen met de kerkelijke autoriteiten die haar soms ondeugende poëzie te wereldlijk vonden. Ze streefde naar meer gelijke rechten voor vrouwen, en verdedigde het recht op onderwijs voor vrouwen. Hierdoor wordt ze wel als een voorloopster van het feminisme gezien. Con El Dolor gaat over de diepe, moordende pijn die liefde kan veroorzaken en aan de andere kant de uitzinnige vreugde en gekte ervan.
De ritmische opener Ze Danst liet me meteen naar het puntje van mijn stoel schuiven. Het lied gaat over volledige overgave en dansen als houvast en is zowel tekstueel als muzikaal geïnspireerd op de “Le Sacre du Printemps” van Igor Stravinsky, een van de meest revolutionaire klassieke werken van de 20ste eeuw. Het dansen als ritueel, het repeterende van zowel tekst als muziek, de primitieve stijl van de muziek en een belangrijk ritmisch aspect.
In een meer ingetogen liedje als Kom Bij Me, doet ze me denken aan een andere theatermaker, Oukje den Hollander, mede door de smaakvolle begeleiding van haar uitstekende begeleiders. Marlies heeft duidelijk veel tijd gestoken om het artwork van haar EP een persoonlijk tintje te geven. De master werd gemaakt door Darius van Helfteren. Papel is tot stand gekomen dankzij de financiële steun van Sena, Investeringsfonds Muziek, BumaStemra, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Leve het Geven, Het Cultuurfonds en de donateurs via Voordekunst. Hopelijk krijgt dit intrigerende, authentieke en passionele debuut zeer snel een vervolg!
Theo Volk
Releasedatum : 14 april 2023 Eigen beheer
Website : https://www.marliesruigrok.nl/