Lauren Barth : Stormwaiting

 


Niet zo vreemd dat ik het debuutalbum Forager van singer-songwriter Lauren Barth uit Santa Barbara zes jaar terug niet ontdekt heb. Ze is namelijk amper actief op de sociale media en haar website is ook niet bepaald actueel en achtergrondinformatie bevat die site ook al niet. Gelukkig attendeerde mijn Amsterdamse muziekvriend Henk mij op haar tweede album Stormwaiting.

Toch kreeg het debuutalbum Forager al aandacht in Nederland, Fred Schmale sprak toen over bijna een uur verrukkelijke luistermuziek en een zinderende verrassing. Een belangrijke rol op dat album was weggelegd voor producer en multi-instrumentalist Jesse Aycock, die toen diverse gitaren, pedal steel, lap steel, dobro, synthesizer, rhodes, bouzouki, sitar, harmonica voor zijn rekening nam. Met Aycock toerde ze een jaar later door Europa en deed daarbij ook Nederland aan.

Haar tweede album Stormwaiting is beduidend korter dan het debuut, nog geen veertig minuten, maar weet wederom te overtuigen. Barth is een echte doorgewinterde folkie, die de Californische folkbeweging van de late jaren zestig oproept, zoals bijvoorbeeld David Crosby (die ook uit de omgeving van Santa Barbara kwam). Maar Barth wordt ook beïnvloed door de Britse folk zoals Bert Jansch, Incredible String Band, Fairport Convention, Nick Drake en Pentangle.

De instrumentale opener Casita laat meteen de overduidelijke invloed van Nick Drake horen. Op het titelnummer onderzoekt Lauren de vraag wie ze is en waar ze zich tegenover een ander bevindt, en het zijn deze vragen die ze de hele tijd beantwoordt:

“Leave me alone, you are the tower, I am the storm”.

“I am the mountain, green grass all around... I will take you home”.

Een van de hoogtepunten vormt het lange, verhalende Durango. Echo’s van de folkmuziek uit het eind van de jaren zestig klinken vooral door in Family Chant I & II. Het enthousiasme van Fred Schmale destijds kan ik mij intussen goed voorstellen. Stormwaiting weet mij bijzonder te overtuigen.

Theo Volk

Releasedatum : 14 april 2023 Spiritual Pajamas

Website : https://laurenbarthmusic.com/