Dorthia Cottrell : Death Folk Country

 


Dorthia Cottrell komt uit Virginia en is vooral bekend van de doom metal band Windhand, met welke ze tot nu toe vier albums uitbracht. In 2014 werkte ze mee aan het album Songs of Townes Van Zandt Vol. 2, wellicht de aanleiding om ook een solocarrière te beginnen. In 2015 debuteerde ze met haar eponieme country/folkalbum. Op de hoes van haar tweede album Death Folk Country ziet ze er nogal angstaanjagend uit met haar vampier uiterlijk, gelukkig valt dat in dagelijks leven erg mee.

Zowel in haar solowerk als in haar rol als zangeres van de beroemde doomband Windhand ziet ze haar muziek als zowel een document van liefde als een verzoening met de dood. Op haar nieuwe album Death Folk Country weert Cottrell de dood af door middel van creatie - de meest gedistilleerde vorm van liefde. De geest van liefde die door haar woorden wordt doorgegeven, zal de ultieme beloning zijn voor aards lijden. De raadselachtige aanwezigheid van Cottrell leidt luisteraars langs een pad van introspectie - Death Folk Country's enorme reikwijdte raakt aan verhalen over liefde, verlies en nog veel meer.

"Dit album gaat voor mij over het schilderen van een beeld van een plek waar mijn hart woont. Mensen hebben me altijd gevraagd wat voor 'soort' muziek ik speel", legt Cottrell uit. genre dat bij het geluid past - maar het is ook bedoeld om te worden opgevat als een naamgeving, een kroning van de wereld in mij. Death Folk Country is de muziek en ook het land waar de muziek plaatsvindt, en die twee zijn altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden geweest.".

Mij wist deze vaak voort meanderende en regelmatig van onderhuidse spanning voorziene muziek van het begin te boeien.  

Theo Volk

Releasedatum : 21 april 2023 Relapse Records

Website : https://dorthiacottrell.bandcamp.com/album/death-folk-country