Natalie Merchant : Keep Your Courage

 


Tot mijn favoriete artiesten reken ik zeker Natalie Merchant. Ik volg haar sinds 10,000 Maniacs, met welke  groep zij de absolute aanrader In My Tribe maakte. Al haar soloalbums die ze daarna maakte staan bij mij in de platenkast. Favoriete albums zijn haar albums Natalie Merchant en de schitterende deluxe uitvoering van Leave Your Sleep. Haar laatste twee reguliere albums dus.

De verwachtingen voor Keep Your Courage waren dus enorm hooggespannen, maar worden volledig ingelost. Meteen bij beluistering valt de zorgvuldig opgebouwde instrumentatie van de songs op. Verrassend is de geweldige vertolking van Lankum’s Hunting the Wren. Ook de voor haar meer gebruikelijke traditionele invloeden zijn te horen in Eye of the Storm. Ze wordt hierop begeleid door de ervaren Ierse folkgroep Lúnasa, die in Nederland ook de nodige bekendheid geniet.  

Haar stem kruipt zoals vanouds diep onder mijn huid. En niet alleen bij mij, want ook in Nederland heeft Natalie veel fans. Haar concert in Carré is reeds uitverkocht, hopelijk komt er een extra concert. Keep Your Courage zal naar mijn verwachting in de nodige eindejaarslijstjes opgaan duiken.    

Theo Volk

Releasedatum : 14 april 2023 Nonesuch

Website : https://www.nataliemerchant.com/

Natalie Merchant live :

13-11 AMSTERDAM : Carré (uitverkocht)

14-11 BRUSSEL : Cirque Royal