Rickie Lee Jones : Pieces of Treasure

 


1979 was een geweldig muziekjaar. Veelal luisterde ik dat jaar naar new wave en reggae albums. Een wat vreemde eend in de bijt was toen voor mij het klassieke debuutalbum van Rickie Lee Jones. Opener Chuck E.'s in Love werd meteen haar grootste hit. Een liedje over muzikant Chuck E. Weiss, die toen furore maakte in bop/jazz scene in Los Angeles. Na het eveneens uitstekende Pirates ben ik Jones uit het oog verloren.

Onlangs kreeg ik haar nieuwste album Pieces of Treasure toegestuurd. Op dit album wordt ze herenigd met Russ Titelman die haar eerste albums produceerde. Naast eigen werk nam ze in de loop der jaren ook nummers van de meest uiteenlopende artiesten op. Het was echter Titelman die na lang aandringen Jones zover kreeg om een volledig jazz album op te nemen. Hierbij werden keuzes gemaakt uit het American Songbook. Overigens was het voor Titelman niet gemakkelijk samenwerken geweest op Pirates destijds. Deze keer verliepen de opnames bijzonder soepeltjes.

Het album werd in vijf dagen opgenomen in Sear Sound studio in Manhattan. Jones wordt begeleid door Rob Mounsy op piano, gitarist Russell Malone, bassist David Wong en drummer Mark McLean. Het resultaat is intiem en op een elegante manier simpel. Door de gemaakte keuzes geeft het album bij beluistering mij een nostalgisch gevoel. Op de afsluiter na kende ik namelijk alle nummers al in vertolkingen van The Voice, de favoriete zanger van mijn vader. Vooral haar vertolking van All the Way komt ook nu nog steeds diep binnen, al blijft de uitvoering van Frank Sinatra in het arrangement van Nelson Riddle en uitgevoerd door diens orkest onovertroffen.  Bekendste song is One for My Baby.

Ook producer Titeman is tevreden over het eindresultaat blijkt uit de liner notes :  “This American Songbook recording shows Rickie's artistry in full bloom. Her voice has always sounded a bit younger than it ought to (that may be a function of her ability to inhabit the character who is singing the song so masterfully that you believe every word) but on this recording the aging voice sounds even better to me than the youthful one. There's a resonance and warmth in her lower register that wasn't there before. I adore the young Rickie Lee but I love even more the Old Dame.”

Theo Volk

Releasedatum : 28 april 2023 BMG

Website : https://rickieleejones.com/