The Damned : Darkadelic

 


Een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Britse punkscene binnen de gothic stroming was The Damned. Opgericht in 1976 brachten ze een jaar later als eerste Britse punkband hun klassieke debuutalbum Damned Damned Damned uit op het vermaarde Stiff label. Een album dat de nodige invloed zou hebben op latere generaties. Zo leende bijvoorbeeld Red Hot Chili Peppers 22 jaar later het intro van Feel the Pain voor hun bekendste nummer Californication. Uiteraard leerde ik het album toentertijd kennen, maar ging mijn belangstelling toch meer uit naar andere artiesten uit de Stiff stal, zoals Jona Lewie, Ian Dury en Elvis Costello. Mijn belangstelling voor new wave was sowieso groter dan voor punk, vandaar dat mijn belangstelling al snel verwaterde voor Captain Sensible en diens kompanen.

Tot mijn grote verbazing ontdekte ik onlangs dat de groep nog steeds bestaat en  wordt nog steeds mede aangevoerd door de altijd met alpinopet getooide Captain Sensible (69). Zesenveertig jaar na hun debuut verschijnt Darkadelic. De band is constant bezig met het ontwikkelen van hun geluid, ze blijven niet te lang bij één genre hangen maar weten tegelijkertijd hun essentie te behouden.

Darkadelic vangt de band die punk lanceerde en goth uitvond opnieuw innoverend en hun unieke universum altijd uitbreidend. De eerste single en video voor The Invisible Man is een showcase voor Captain Sensible's gitaarwerk en David Vanian's grommende baritonzang. De singles You're Gonna Realise en Beware of the Clowns gedrenkt in klassieke horrorfilmreferenties, knipoogt naar swingende jaren 60 in Londen en een verfijnd palet aan muzikale invloeden. Op Darkadelic klinkt men nog steeds energiek en muzikaal interessant.  

Theo Volk

Releasedatum : 28 april 2023 earMUSIC

Website : https://www.officialdamned.com/