Bonnie ‘Prince’ Billy : Keeping Secrets Will Destroy You

 


Heel lang geleden dat ik muziek hoorde van Bonnie ‘Prince’ Billy. Dat was nog in mijn werkzame leven. De laatste paar jaar dat ik nog werkte waren in Amsterdam. Op mijn dagelijkse treinreis van Den Bosch naar de hoofdstad vormde zijn toen meest recente album The Letting Go regelmatig een trouwe metgezel. De eerste vier albums onder de naam Bonnie ‘Prince’ Billy zijn me nog steeds erg dierbaar, met name zijn debuut I See Darkness en Master and Everyone. Hierna verwaterde mijn interesse in de muziek van Will Oldham.

Waarschijnlijk volkomen ten onrechte, getuige zijn nieuwste release Keeping Secrets Will Destroy You, een album dat me meteen wist te bekoren. Een album gemaakt zoals het bedoeld was om gehoord te worden, in een kamer. Keeping Secrets Will Destroy You werd opgenomen in Louisville door Nick Roeder, met Sara Louise Callaway op viool, Kendall Carter op toetsen, Elisabeth Fuchsia op altviool en viool, Dave Howard op mandoline, Drew Miller op saxofoon en de zang van Dane Waters. Allemaal lokale muzikanten, waaronder enkele muziekdocenten.

De invulling van de sterke songs is sober, maar altijd uitermate doeltreffend. De invloeden zijn gevarieerd, van klassiek tot aan Japanse acid folk. Favoriete track is het langzaam voortmeanderende Rise and Rule (She Was Born in Honolulu). Oldham is het duidelijk nog niet verleerd om uitstekende songs te schrijven. Keeping Secrets Will Destoy You zal verkrijgbaar zijn op (gekleurd) vinyl, cd en digitaal.

Theo Volk

Releasedatum : 11 augustus 2023 Domino Records/Drag City

Website : https://bonnieprincebilly.bandcamp.com/