Replay : John Reischman : New Time & Old Acoustic

 


Wat in het vat zit verzuurt niet. Zo verging het ook met dit album van John Reischman. Ik had mij aanvankelijk beperkt tot een digitale aankoop twee jaar geleden. Aangezien ik redelijk frequent muziek afspeel in een willekeurige volgorde kwam deze van Reischman meerdere malen boven drijven. Ook al ben ik niet echt een liefhebber van muziek die primair instrumentaal is, heb ik kunnen vaststellen dat ik bijzonder ingenomen ben met dergelijke basale Folk georiënteerde albums. Uiteindelijk ontstond toch de behoefte ook een fysiek exemplaar te willen hebben. Het is een prachtig vormgegeven object die aansluit bij de muziek. Zijn Walk Along John is eveneens een prachtige plaat, zodat het geen toeval was dat ik aanliep tegen New Time & Old Time Acoustic. Zoals gezegd raken deze traditionele klanken mij diep, terwijl ik er tegelijkertijd bij vermeld dat ik hier niet te veel van in huis wil hebben. Waarover hebben we het? Kortgezegd; mandoline! Mandoline die door een keur aan artiesten ondersteund wordt met uitsluitend traditionele instrumenten, en collega musici. Ik ken lang niet alle musici die meedoen, maar fascineren doen ze nagenoeg allemaal.

Naast mandoline hoor je fiddle, dobro, banjo, bas, gitaar. De artiesten die zoal meespelen zijn Alex Hargreaves, Mike Witcher, Molly Tuttle, Chris Eldridge, Jason en Pharis Romero, Trent Freeman, om een paar te noemen. Ze blijven met de door hun uitgevoerde nummers prima binnen de bandbreedte van mijn smaakpupillen. Nergens worden ze te technisch, of te Folkloristisch. Een nummer als Crescent Moon is van een ongekende schoonheid, wellicht mede vanwege de aanwezigheid van viool en cello. Veertien nummers maar liefst waarvan het merendeel zijn geschreven door John Reischman, aangevuld met een tweetal traditionele nummers. Mocht je in de markt zijn voor traditionele Rootsmuziek, dan zou je hier eens van moeten proeven. Heerlijke muziek, die, wat mij betreft, enkel mooier zou kunnen worden wanneer er vocalen bij komen kijken. Bluegrass optima forma. Muziek die op een waardige manier in leven wordt gehouden door deze Canadees.

Rein van den Berg

Releasedatum : 9 augustus 2021 Corvus Records

Website : https://www.johnreischman.com/