SUSTO : My Entire Life


 

Aanvankelijk had ik een andere band voor de geest, maar de openingssong ontzenuwde deze gedachte, en doet het album aangenaam gedreven openen. Het zorgde ervoor dat ik snel terug bij de les kwam. Rock On! Terugdenkende aan hun vorige titel, Time in the Sun, daarvan stond de dynamiek van de songs mij nog vers in mijn geheugen. Ik herinner mij uiteenlopende kritieken, terwijl ik zelf uitermate ingenomen was met die plaat! Vaak blijkt een sterk album de opmaat naar meer, alsof inspiratie in golven komt. Ik lees echter dat de frontman van SUSTO, Justin Osborne, een periode van veranderingen achter de rug heeft. Onplezierige bovendien, maar hij hervond zich, en vond daarnaast bovendien een nieuwe geliefde. Justin’s persoonlijke beslommeringen domineren de context van deze plaat. Gelukkig wordt de zwaarte ervan milder gemaakt door het Rootsrock gehalte van de uitvoeringen. Soms moet je als luisteraar niet te veel blijven hangen in de teksten, zeker niet bij de eerste luisterbeurten, maar je vooral laten leiden puur door de muziek, en de uitvoering daarvan. If life is a jungle, I wanna be a Bird. Er is de wens om de misère te ontstijgen. Ruimte voor gepaste afstand vinden. De teksten filteren vanzelf naar binnen bij luisterbeurten die volgen. Niet alleen de hoes is kleurrijk, de muziek kent eenzelfde kleurrijke verscheidenheid. Het leven kent zijn onrechtvaardigheden, waarbij je soms verzucht dat het vanzelf goedkomt. Wat overblijft is de constatering dat je door moet. En een vernieuw perspectief helpt daarbij.

My Entire Life is in de eerste plaats een kijkje in het leven van Justin Osborne, maar ook de overige bandleden komen aan bod. Zij helpen om kleur te geven aan dit nieuwe album van SUSTO. Overwegend relatief korte nummers. Twaalf stuks in totaal, waarbij het leeuwendeel een uptempo uitvoering kent. Niet dat My Entire Life geen variatie biedt. Allerminst, maar ze tikken de nummers lekker vlot achter elkaar door. Tragic Kingdom eindigt enigszins abrupt, om over te stappen op een semi-bezadigde aandoende meezinger. Break Free het afsluitende nummer sluit aan op het gedachtengoed van de jaren zestig, waarna grote kans is dat de luisteraar besluit dit album nogmaals af te spelen. Simpelweg omdat het een verfrissend lekker plaatje is. Eentje die minder zwaar wordt ervaren dan de thematiek doet vermoeden. Dit gezegd hebbende; wanneer je Tina aandachtig beluistert dan weet je dat niet alles zich laat wegpoetsen. De betrokkenen moeten ermee dealen.

Rein van den Berg

Releasedatum : 28 juli 2023 New West Records

Website : https://www.sustoisreal.com/