Pale Blue Eyes : This House

 


"Toen mijn moeder stierf, vijf jaar na mijn vader, hing er een lading in de lucht die iedereen in de kamer met elkaar verbond. De tijd stopte. Ik had het gevoel dat ik even een alternatieve dimensie tussen leven en dood binnenging. Dagen en weken later zou ik mijn familie in elke hoek van het huis zien. Toen voelde het geleidelijk aan als tijd voor een nieuwe start, weggaan van het huis en mijn geweldige ouders.”, aldus Matt Board van het trio Pale Blue Eyes, vernoemd naar een song van Lou Reed.

Het huis waaraan Matt vele goede herinneringen bewaart staat afgebeeld op de hoes van This House. Hun debuutalbum Souvenirs stond in het teken van de dood van Matt’s vader. Het nieuwe album werd afgewerkt vlak na de dood van zijn moeder, na een lang ziekbed. Het werd opgenomen in hun zelfgebouwde Penquit Mill thuisstudio, gelegen op een droomlocatie. Naast Matt bestaat het trio uit zijn vrouw Lucy (drums/synthesizer/productie) en bassist Aubrey Simpson.

Op beide albums zijn omgaan met verdriet belangrijke thema’s. Het nieuwe album gaat ook over de draad weer oppakken en het koesteren van familie en vrienden, die je nog wel hebt. In hun muziek klinkt regelmatig Lucy’s fascinatie voor elektronische muziek door. Toen ze afstudeerde ging haar proefschrift dan ook over “An Investigation into Sheffield's Alternative Music Scene Between 1973 and 1978, with Particular Reference to Cabaret Voltaire.”. Het eindresultaat is een positief album, vol stuwende ritmes. "Verandering is onvermijdelijk. Je moet het allemaal omarmen, het goede en het slechte, en het vreselijk lelijke.", aldus Matt.

Theo Volk

Releasedatum : 1 september 2023 Full Time Hobby/De Konkurrent

Website : https://paleblueeyesmusic.bandcamp.com/album/this-house