Eric Bibb : Ridin’

 


Ik heb thuis een ruime verzameling aan Eric Bibb cd’s staan. Bovendien mocht ik hem live een paar keer horen, en zien. Hij heeft door de jaren heen een geweldige reputatie opgebouwd, althans dat veronderstel ik, gezien het aantal relatief sterke platen die hij op de markt bracht. Ook het technische niveau wat hij nastreeft is gebruikelijk van een optimale kwaliteit. Zo ook nu weer. Eerlijk gezegd was ik Eric een klein beetje uit het oog verloren. Er was niet meer de noodzaak zijn cd’s te willen bezitten. Zijn uitvoerende stijl spreekt voor zich, maar zelfs dat sloeg na verloop enigszins dood. Kortom mijn belangstelling was geslonken sinds 2016, en tot het album Ridin’ mij ter ore kwam. Toen ontstond vanzelf de behoefte een exemplaar te kopen. Eerder dit jaar was het kopen ervan, volgens mij, moeizamer, want de distributie van Ridin’ kwam traag op gang. Schijnbaar zo leek het, was de algehele vraag naar Bibb geslonken. Tot in een zekere mate zijn sommige van zijn platen inwisselbaar, want zijn stijl en uitvoeringen zijn over de jaren weinig veranderd. Op de ene plaat komt hij net iets meer geïnspireerd voor de dag dan de andere. Hij speelt afwisselend met gastspelers, wellicht met de gedachte om variatie te krijgen in de uitvoering van zijn muziek.

Ridin’ is eerlijk gezegd andermaal meer van hetzelfde, echter tegelijkertijd is het niveau van deze plaat wederom van een zeer genietbare klasse. Op het traditionele nummer 500 Miles na, schreef Eric alle nummers zelf. Vijftien stuks in totaal. Ook daarin is deze artiest allerminst zuinig. Je ziet het hem niet aan, maar de man is de zeventig gepasseerd, dus geen vraagtekens mijnerzijds wanneer ietwat gas terugneemt. Blues is his game, en dat alles in een uitermate vriendelijke verpakking. Zijn charme is zijn voornaamste gereedschap. Mij weet hij althans weer in te pakken, en ja, er wordt weer zo gruwelijk innemend gemusiceerd door Eric en zijn medemusici. Prachtig wederom! Luister ter illustratie naar Amar Sundy, een Algerijnse gitarist, in het nummer I Got My Own. Duizelingwekkend gitaarspel!

Rein van den Berg

Releasedatum : 24 maart 2023 Repute Records

Website : https://www.ericbibb.com/