Danny O’Keefe : One for the Road


Onlangs was ik naar een concert van de geëngageerde Malcolm MacWatt. Zijn shows waren georganiseerd door Sandra & Luciano van Lucky Dice. Naast de levende muziek heeft Lucky Dice altijd een assortiment cd’s bij zich. Terwijl ik gebruikelijk mijn aankopen zoveel mogelijk probeer te beperken (want er staan al genoeg) wisten ze mij toch tot een aankoop te verleiden. Het betrof ditmaal onder meer een live album van Danny O’Keefe, maar ze hadden meer aantrekkelijke titels op voorraad. Danny’s One for the Road bleek een voortreffelijke live-registratie van een concert welke plaatsvond te Italië in 1992. Muziek die na dertig jaar op de plank te hebben gelegen, niet aan kracht had afgenomen. Ik heb verschillende albums van Danny O’Keefe liggen, en het viel mij eigenlijk voor het eerst op dat O’Keefe een voortreffelijk zangstem heeft. In de eerste plaats waardeerde ik hem altijd vanwege zijn compositorische kwaliteiten. In zekere zin stond ik versteld van de kwaliteit van deze live plaat, want ondanks dat het een solo-optreden betreft, het geheel staat werkelijk als een huis, zowel technisch als O’Keefe als uitvoerend artiest. Klasse songs als The Road, Magdalena en Good Time Charlie’s Got the Blues ontbreken vanzelfsprekend niet. Een weldadige gevulde batch aan kerkenbare nummers komt voorbij.

Fijn dat het Italiaanse label New Shot Records met dergelijke releases voor de dag komt. Zo is er voor iedereen iets, zoals een verzorgd schijfje van David Wiffen, waar ik al eerder over struikelde. Ook zie ik in hun digitale etalage livemuziek staan van mensen als Lazy Lester, Eddie Hinton, Bill Morrissey, of Sammy Walker, om er maar een maar te noemen. De geluidskwaliteit van Danny O’Keefe’s album klinkt werkelijk uit de kunst, maar ik weet niet of dit over de gehele lijn zo is. Aangezien ik opgroeide met muziek uit de jaren zestig en zeventig valt hier veel voor mij te genieten. Wellicht dezelfde reden waarom deze liveplaat van Danny O”Keefe mij pakt. Herkenbaar en aansprekend.

Rein van den Berg

Releasedatum : 8 maart 2024 New Short Records

Website : https://dannyokeefe.com/