Native Harrow : Divided Kind


Er gebeurt veel op muziekgebied. Ik volg slechts een paar artiesten aandachtig. Dit tweetal sprak mij aan vanwege eerdere albums, waarbij ik vooral gecharmeerd was door hun voorlaatste, getiteld Old Kind of Magic. Devin Tuel en Stephen Harms hebben beide een Amerikaanse achtergrond, en ze besloten een paar jaar geleden om te verkassen naar de UK. Geen flauw benul of ze op dat besluit zijn teruggekomen. Ook van hun persoonlijke beslommeringen heb ik geen weet. Wellicht dat de teksten van hun nieuwste album daar uitsluitsel in geven, maar wanneer die cryptisch van aard zijn betwijfel ik of ik daar wijzer van word. Kortom, soms is mijn muzikale beleving redelijk oppervlakkig, dan beperkt mijn luisterplezier zich tot een middenrif gevoel. Bij Native Harrow blijft de naald ook met hun nieuwste album positief uitslaan. Ze schrijven lekkere pakkende nummers, en ook de zang van Devin ligt prettig in het gehoor. Ze zweven qua uitvoerende stijl ergens tussen Americana en gelouterde pop. Ze timmeren lekker aan de weg, terwijl een bepaalde verschuiving, noem het ontwikkeling, beproef ik evenmin. Ze volgen vooralsnog in grote lijnen de ingeslagen weg.

Anderzijds geloof ik beslist dat ze nieuwe wegen uitproberen. Op zich lijkt Divided Kind meer sober vergeleken qua instrumentatie met de vorige plaat. Geen actuele video’s lopen samen met de release van deze nieuwe plaat. Negen nummers slechts, echter met een gemiddelde speelduur van ruwweg vier minuten elk. Net als de gemiddelde soulmuziek ervaar ik Native Harrow als innemend en plezierig. Geen muziek waar je onrustig van wordt. Ook kom ik niet met een aanbeveling om de boel eens lekker op te schudden, allerminst. De rustgevende koers bevalt mij uitstekend. Het lijkt mij een product van twee jongen mensen die genieten van elkaars gezelschap. Leuke bijkomstigheid is dat ze elkaar vinden in de liefde, en hun liefde voor de muziek. Een nummer als Follow Me Round heeft weinig om het lijf, maar wordt gekenmerkt door een aangenaam pulserende Groove. Er is romantiek, en daar hoort een tikkeltje hartzeer bij. Vakkundig gemaakt plaatje voorzien van opbeurende impulsen! How does it feel goin’ nowhere? Bij Native Harrow vind je het antwoord. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 13 september 2024 Different Time Records

Website : https://www.nativeharrow.com/