Greg Copeland : Empire State

 


Laat ik duidelijk zijn. Het was mij liever dat Greg Copeland andermaal een compleet album in de markt had gezet. Ik vind een EPtje meestal aan de magere kant. Nou is Greg’s oeuvre sinds hij het muzikale pad betrad in kwantitatieve zin sowieso beperk te noemen. Echter twee van zijn albums zijn mij bijzonder lief. Toen in 2020 The Tango Bar verscheen was ik uitzinnig verrast. Er was namelijk zoveel tijd verstreken sinds Diana & James, dat ik de hoop voor nieuwe originele nummers van Greg Copeland had uitgesloten. Diana & James is het resultaat van de samenwerking tussen paar uitgelezen set studiomusici. Vakgenoten die Greg bijstonden, onder auspiciën van Greg Leisz, met als Executive Producer niemand minder dan Jackson Browne. Aangezien JB verder niet vermeld wordt, interpreteer ik zijn rol als iemand die een financiële injectie had verzorgd, of studioruimte mogelijk had gemaakt. Pas daarna kocht ik Greg’s debuutplaat Revenge Will Come. Wederom de overduidelijke aanwezigheid van Jackson Browne. Dit album dateert van 1982, en verscheen op Geffen Records. Voor mij een mindere plaat dan Diana & James, maar wel is de ambitie voelbaar. Waarom Copeland slechts drie-en-een-halve plaat maakte tot dusver is mij onbekend. (Zoeken we nog eens uit) The Tango Bar ervoer ik wederom als een subliem album. Wederom vanwege de sterke songs en de ijzersterke productie. Het album staat als een solide huis. 

Ook Empire State kent dezelfde straffe discipline als bij zijn vorige platen, echter bevat slechts vier nummers, Coyotes niet meegeteld. Ik kan mij voorstellen dat opnames van huilende coyotes, gemaakt in Greg’s achtertuin, door hem ervaren wordt als muziek voor zijn oren, en dus wil hij dit luisterplezier delen. Niet om de kwaliteiten van de andere musici te reduceren, maar ik ben uitermate blij met de aanwezigheid van percussionist Jay Bellerose, en vanzelfsprekend nog meer met, en daar is hij weer; Greg Leisz! Leisz geniet een fenomenale reputatie. Sla Internet er maar op na, en ik ben overtuigd dat je stijl achteroverslaat wanneer je leest bij welke albums en artiesten hij allemaal betrokken is geweest. Met Empire State vult Greg Copeland zijn oeuvre verdienstelijk aan. Less is More klinkt leuk, maar ietsjes meer was mij liever, terwijl kwalitatief blijft het smullen. Het lijkt allemaal zo eenvoudig. En het is juist die ogenschijnlijke eenvoud die zo treffend is. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 6 september 2024 Franklin & Highland Recordings (Hemifran/Paraply Records)

Website : https://www.gregcopelandmusic.com/