Lankum - The Livelong Day



Folklegende Martin Carthy noemde Lankum al jaren geleden  “the best thing since Planxty”. De broers Ian en Daragh Lynch begonnen ongeveer een decennium geleden het folkpunkduo Lynched. Ze brachten onder die naam een album uit, het zeer goed ontvangen Cold Old Fire. Hun interesse verschoof zich echter naar de traditionele Ierse folk en ging men met Cormac MacDiarmada en Radie Peat verder als kwartet onder de naam Lankum. Hun album Between the Earth and Sky werd twee jaar terug erg goed ontvangen en de vergelijkingen met Planxty waren niet van de lucht. Zelf zag ik ze als de Ierse tegenhangers van het Londense Stick in the Wheel. Voor hun nieuwe album The Livelong Day spitte het kwartet weer diep in de archieven. De lange opener The Wild Rover stamt al uit de zeventiende eeuw en werd al talloze malen opgenomen. Lankum leerde het in de versie van Dónal Maguire. Het ingetogen the Young People is volgens mij een eigen compositie en het schetst een morgen in de herfst in Dublin. Katie Cruel werd vooral bekend in de karakteristieke versie van Karen Dalton, te vinden op haar obscure folkklassieker In My Own Time uit 1971. Bear Creek associeerde ik enigszins met de muziek van Lau. Het bijzondere aan hun muziek vind ik dat deze multi-instrumentalisten traditionele instrumenten als concertina en uilleann pipes combineren met instrumenten als vibrafoon en mellotron. De mellotron werd toch vooral bekend in de jaren zestig en zeventig in de popmuziek (The Moody Blues, The Beatles) en symfonische rock (King Crimson, Genesis). In sommige gevallen wordt de mellotron op The Livelong Day bespeeld door gastmuzikant Adrian Crowley. De hoesfoto is trouwens genomen in The Burren aan de Ierse westkust. Ooit maakte ik een autorit door dat gebied, wat een buitenaardse belevenis opleverde. The Livelong Day laat horen dat de Ierse traditionele muziek nog steeds springlevend is.
   
Theo Volk

Releasedatum: 25 oktober 2019 Rough Trade

Website: http://lankumdublin.com/

Lankum live:

26-11 NIJMEGEN: Merleyn
27-11 AMSTERDAM: Paradiso, kleine zaal