Simon Joyner - Pocket Moon



Hoe meer ik over muziek schrijf, des te meer ik het idee krijg dat mijn muziekkennis toch minder groot is dan ik altijd dacht. De Amerikaanse singer-songwriter Simon Joyner, vernoemd naar Paul Simon, was volkomen onbekend voor mij. Sinds 1991 brengt hij met grote regelmaat albums uit, waarmee hij bekende artiesten beïnvloedde als Gillian Welch, Beck, Kevin Morby en Bright Eyes. Hij is ook bekend van het “Peel Incident”, de legendarische dj John Peel draaide eens integraal zijn album The Cowardly Traveller Pays His Toll op de radio. Gillian Welch omschreef hem eens treffend als "Omaha has given us the reigning heir to Henry Miller's dark emotional mirror, Townes Van Zandt's three-chord moan, and Lou Reed's warehouse minimalism: His name is Simon Joyner.". Hij zet inderdaad de traditie voort van de grote verhalenvertellers als Townes van Zandt, John Prine en Guy Clark. Soms hoor je invloeden terug, zo had Tongue of a Child geschreven kunnen zijn door Leonard Cohen.  Ook hoor ik af en toe Bob Dylan en Lou Reed doorklinken. Dat John Peel het ooit bij het rechte eind had, hoorde ik al na één keer Blue Eyed Boy en de titelsong van Pocket Moon gehoord te hebben. Zijn treurige, onvaste stem vormde in eerste instantie een klein struikelblok, maar intussen vind ik die iets aandoenlijks hebben. Tegen zijn gewoonte in koos Joyner deze keer niet voor zijn vaste begeleiders, maar voor een groep onbekende muzikanten, die de songs bijzonder subtiel inkleuren. Dankzij Pocket Moon heeft Joyner er een fan bij.

Theo Volk

Releasedatum: 25 oktober 2019 BB*ISLAND

Website: https://simonjoyner.bandcamp.com/

Simon Joyner live:

02 nov 2019 - 20.00u  Rocking Chair Sessions
03 nov 2019 - 19.00u  Het Heuvelzicht (Essen)
04 nov 2019 - 21.00u  Missy Sippy (Gent) 
05 nov 2019 - 20.00u  Palazzo Pop (huiskamerconcert)