Half Moon Run - A Blemish in the Great Light



De vriendengroep Half Moon Run is een Canadese indie rockband uit Montreal, die in 2010 opgericht werd. De band bestaat uit Devon Portielje (zang, gitaar, percussie), Conner Molander (gitaar, keyboard, mondharmonica, zang), Dylan Philips (drums, keyboard, zang) en Isaac Symonds (mandoline, gitaar, keyboard, percussie, zang). Hun debuutalbum Dark Eyes bracht hen, mede door de single Full Circle, meteen commercieel succes door middel van een platina plaat. Ook in Nederland bleef men niet onopgemerkt, in 2013 stond de groep op Lowlands en werd volop op de radio gedraaid. Opvolger Sun Leads Me On bestendigde hun commerciële succes. Waarschijnlijk heb ik het laatste decennium onder een steen geleefd, want hun derde album A Blemish in the Great Light was pas mijn eerste kennismaking met hun muziek. Het duurde bij mij een keer of vijf luisteren voordat het kwartje pas echt viel. Niet zo heel vreemd, want onder andere The Guardian en Exclaim noemden de muziek van deze klassiek getrainde muzikanten niet voor niets complex. In een hokje plaatsen was voor de critici ook moeilijk, men beschreef hen als “dreamy alt-pop”, “bucolic alt-folk” tot “psychedelic indie rock”. Niet alle nummers zitten complex in elkaar, Black Diamond wist mij bijvoorbeeld direct te pakken. De grote kracht van hun muziek vind ik hun fraaie meerstemmige zang. Het lijkt me dat A Blemish in the Great Light hun huidige fans niet zal gaan tegenvallen. Half Moon Run zal de komende tijd toeren door Europa, waarbij ook Nederland en België aangedaan worden. Voor deze shows zal als speciale gast Leiff Vollebekk zijn opwachting maken, die op dezelfde dag  als Half Moon Run een album zal uitbrengen. Mijn Johnny’s Garden collega Rein schreef reeds een recensie over het uitstekende album New Ways.  

Theo Volk

Releasedatum: 1 november 2019 Glassnote/AWAL

Website: https://www.halfmoonrun.com/

Half Moon Run live:

13-11 AMSTERDAM: Paradiso, speciale gast Leif Vollebekk (Uitverkocht)
14-11 AMSTERDAM: Paradiso, speciale gast Leif Vollebekk
27-11 BRUSSEL: AB, speciale gast Leiff Vollebekk