Blaudzun : Lonely City Exit Wounds

 


De muziek van Blaudzun ken ik amper, alleen zijn derde album Heavy Flowers heb ik weleens beluisterd toen het net uitkwam. Dat ik niet naar zijn albums luisterde lag aan het feit dat ik de laatste tien jaar nog nauwelijks naar indiepop luisterde. Het enthousiaste persbericht maakte me nieuwsgierig om toch te gaan luisteren, gelukkig maar.

Het persbericht rept over  misschien wel zijn meest urgente en troostvolle plaat ooit. Een voorproefje van zijn inmiddels achtste album Lonely City Exit Wounds verscheen reeds in april vorig jaar. Op deze eerste single Real Hero is het bekende Blaudzun geluid te horen, een uptemponummer met stompend ritme. Daar zijn er nog meer van te vinden op het nieuwe album.

Een echte ELO vibe heeft Jettison, denk vooral aan een nummer als Mr. Blue Sky. Het album opent erg sterk met het titelnummer, waarin langzaam naar een climax wordt toegewerkt. In september verscheen de tweede single Closer, wat nog radiovriendelijker en beter in het gehoor liggend is dan Real Hero.

Daarnaast een aantal nummers met de nodige onderhuidse spanning. Prijsnummer is voor mij Dontfuckitup, vooral dankzij het inventieve refrein. Helaas beschik ik niet over de credits, dus weet ik niet welke zangeres er op meezingt.

Alhoewel de muziek vaak erg opgewekt klinkt, geldt dat zeker niet voor de teksten : “De songs op dit album hebben soms de schijn van opgewektheid maar zijn in de kern angstaanjagend. Pas nadat je dat ondergaat en meemaakt, is er een kans dat je hun ware aard ontdekt en wellicht troost vindt. Dat hoop ik tenminste.”, aldus Blaudzun.

In twaalf Nederlandse steden zal hij de nieuwe nummers voor het eerst spelen. Aan de tourdata zijn stadsdichters van deze steden van de tour gevraagd een kort werk te maken met als inspiratie Lonely City Exit Wounds. Alle steden hebben een lege, koude, eenzame periode meegemaakt en dat heeft een litteken op de stad en de culturele sector achter gelaten. Twaalf songs op het album, twaalf steden van de tour, twaalf odes aan deze steden.

Lonely City Exit Wounds is een album wat zeer snel onder de huid kruipt.

Theo Volk

Releasedatum : 21 januari 2022 V2 Records

Website : https://www.blaudzun.com