Gent is een bruisende stad, met vooral een grote aantrekkingskracht op studenten, die er na hun studie vaak blijven wonen. Ook op muzikaal gebied gebeurt er veel, naast bluesartiesten huisvest het ook veel jonge, talentvolle singer-songwriters als Meskerem Mees, Wanthanee, Jan Verstraten en Brent Beukelaer.
Daarnaast barst het er van de platenlabels, waaronder het eigenzinnige Unday Records. Gelukkig is nu ook het label Labelman heropgericht. Het streeft ernaar opnieuw het label in België te worden op het gebied van alternatieve muziek, zowel nationaal als internationaal.
De eerste act die op het muziekminnende publiek wordt losgelaten is de nieuwe vierkoppige post-punk/noise band The Waltz. Hun debuut heet Looking-Glass Self, een soort oerknal. De roots van het viertal liggen in Kortrijk, Roeselare en Gent. Ze deden al met succes mee aan muziekconcoursen, waaronder HUMO’s Rock Rally en De Nieuwe Lichting. Ze traden al veel op in België en op enkele Europese podia. In oktober betraden ze nog het podium van het Left of the Dial Festival in Rotterdam.
Hun muzikale mosterd verkregen ze tijdens hun studie aan de befaamde Hasseltse PXL. In alle rust werd tijdens de Coronapandemie de songs voor hun debuut gecomponeerd. Vervolgens doken ze samen met geluidstechnicus/producer Cis van Robaeys de DUNK-studio in.
De vaak onheilspellende, energieke en schurende muziek zit vol met catchy hooks. Maar de luisteraar wordt gelukkig niet het hele album omver geblazen. Dat ze ook uit een ingetogen vaatje kunnen tappen bewijzen de bijzonder fraaie songs Necessary Evil en Prying Eyes, maar ook het wat meer melodieuze Flowers.
The Waltz bestaat uit Kevin Anne (zang, gitaren), Benoit Lafaut (gitaren en synthesizers), Arne Vanhoutteghem (bas) en Sybe Versluys (drums). Looking-Glass Self is een overtuigend debuut en bewijst dat op dit moment niet alleen in Londen interessante alternatieve rockbands rondlopen.
Theo Volk
Releasedatum : 28 januari 2022 Labelman
Website : https://www.facebook.com/thewaltz8500