Lenny Kuhr : Lenny Kuhr

 


In mei vorig jaar was Lenny Kuhr door het Songfestival in Rotterdam weer trending topic. De oud-songfestivalwinnares vertelde toen in een talkshow bij Max enthousiast dat ze een album ging opnemen met producer Frans Hagenaars en arrangeur Reyer Zwart (bekend van oa VanWijck, Yorick van Norden, Alex Roeka en Danny Vera).

Jaren geleden nam Hagenaars al eens een lied op met Kuhr en dat beviel zo goed dat ze afspraken ooit nog eens een plaat te maken. Helaas verwaterde dat plan tot de twee elkaar toevallig aan de telefoon kregen en de knoop voor het maken van een album alsnog doorhakten. Alleen al door de verschillende karakters en achtergronden van de betrokkenen is het een bijzondere samenwerking.  

Het uitgangspunt voor haar drieëndertigste album Lenny Kuhr werd de rijkelijk gearrangeerde klassieker Dusty in Memphis van Dusty Springfield. Een album dat stamt uit 1969, het jaar dat Lenny het songfestival won. Haar laatste, in eigen beheer, uitgebrachte platen waren meer bestemd voor het theater. Hagenaars en Zwart wilden een andere plaat maken, Lenny moest weer de zangeres worden die voor één luisteraar staat te zingen.

Lenny werd opnieuw weer volledig in het diepe gegooid.  Ze kreeg te maken met voor haar onbekende muzikanten en instrumenten die haar al jaren niet meer hadden begeleid: drums, elektrische gitaren, strijkers, trompetten tot aan een kermisachtig orgel. Ze kreeg enkele songs aangeboden van niet de minsten.

De excellente opener In Mijn Boek is van de hand van labelgenoot Spinvis, die dit keer geen mysterieuze, vage tekst aflevert, maar een met kop en staart. Muzikaal herinnert het ook meteen aan Springfields klassieker. Nog meer op het lijf van Lenny geschreven lijkt de bijdrage/ode van Stef Bos, Nog Steeds een Troubadour. De prachtig tekst balt samen waarvoor Lenny al meer dan vijftig jaar staat :

Ik ben nog steeds een troubadour

Ik zoek nog altijd naar een lied

Zoek nog altijd naar de woorden

Voor wat ik voel en wat ik zie

Ik wil een licht zijn in het donker

Tussen alle haat en nijd

Want we gaan allemaal voorbij

En alleen de liefde blijft

 

Ik ben nog steeds een troubadour

Ik kom, ik zing en ik verdwijn

En al ben ik soms onzichtbaar

In de maalstroom van de tijd

Ik ben mijn eigen weg gegaan

Langs geluk en langs verdriet

Ik kan tevreden zijn met weinig

Maar kan niet zonder de muziek

Het wat stevigere Zonder Geluid werd geschreven door Lenny’s dochter Daphna op een tekst van haar overleden stiefvader Herman Pieter de Boer. Ooit de tekstleverancier van Lenny’s grootste hit Visite. Hoe Ik Weet Dat Je Er Bent is oorspronkelijk ook een liedje van Daphna, Lenny schreef er samen met haar man Rob Frank een Nederlandse tekst voor.

De wind wordt door Elke Vierveijzer als een metafoor gebruikt voor de onvoorspelbare wendingen dat een leven kan nemen in Het Komt Zoals het Komt, de prachtige muziek is van Lenny zelf. Samen met Joris Vincken schreef Lenny het aanstekelijke, goed in het gehoor liggende Met de Minste Weerstand.

Het gedragen Met Lege Handen, met een poëtische tekst van Elke Vierveijzer, komt diep binnen.  De prachtige, soms wat vervreemdend aandoende pianoballade Steeds Weer Breken is van Reyer Zwart op een tekst van Hein Stufkens. Dierbaar is nog een geslaagd lied van het schrijversduo Kuhr/Vincken.

Heel bescheiden sluit Lenny af met twee door haar alleen geschreven liedjes, Terug op Mijn Blote Voeten en Sarah. Zeker niet de minste nummers. Eerstgenoemde liedje had wel wat tijd bij mij nodig om volledig te landen. Een waardige afsluiter is Sarah, waarin Lenny op een eerlijke, nuchtere, bespiegelende manier terugblikt op haar leven tot dusver en daarbij haar zegeningen telt.

Eerlijk gezegd kende ik Lenny tot nu toe alleen van haar liedjes De Troubadour en Visite, Lenny Kuhr is voor mij een buitengewoon aangenaam en verrassend album. Een album dat volgens mij een geheel nieuw publiek zal gaan aanboren.

De albumpresentatie staat gepland voor woensdagmiddag 26 januari in Paradiso en zal haar verder brengen langs bekende luisterpodia, waaronder De Amer, Het Rozenknopje, Museum en Beeldentuin Nic Jonk en het Witte Kerkje. De grote knaller zal echter 17 november plaatsvinden, wanneer ze deelneemt aan Het Grote Songfestivalfeest in de Ziggo Dome. Voor alle data zie hier.

Theo Volk

Releasedatum : 28 januari 2022 Excelsior

Website : https://www.lennykuhr.com