Op vele manieren verdiende de Texaanse singer-songwriter Terry Klein in het verleden de kost. Hij werkte in ziekenhuizen, fabrieken en als strafrechtadvocaat. Hij leefde op veel verschillende plaatsen en bezocht op één na alle staten van de Verenigde Staten, maar is nu gelukkig met zijn familie in Austin. Ook heeft hij zich intussen volledig geworpen op zijn roeping als singer-songwriter.
Good Luck, Take Care is intussen zijn derde album. Terry bracht destijds zijn debuutalbum Great Northern zelf onder mijn aandacht. Hierop leverde onze Bart de Win de nodige, subtiele bijdragen. Na enige gewenning aan zijn stem wist Great Northern mij snel te overtuigen. Mijn slotconclusie was : “Van Terry Klein gaan we volgens mij nog veel horen, een songwriter die voortborduurt op de traditie van Townes en Guy.”. Gelukkig vergaarde het album in Nederland vervolgens nog meer belangstelling. Met Tex werd zijn populariteit vergroot. Opnieuw leverde Bart de Win fraaie bijdragen en wederom was Walt Wilkins de producer.
Deze keer toog Terry naar Nashville en is multi-instrumentalist Thomm Jutz de producer. Het album opent met het stevige 60 in a 75, waarbij hij het ZZ Top geluid in gedachte had. Terry speelde trouwens in een grijs verleden in een heavy metal band in Los Angeles en heeft dus ervaring met dit soort stevige muziek. Het beschrijft een paniekaanval op het podium. Het enige nummer wat hij niet alleen schreef is The Salt. Hij schreef het samen met Jackson Emmer via Zoom tijdens de lockdown.
Een van Terry’s favoriete romans van de laatste twintig jaar is “The Goldfinch” van Donna Tartt. Het is geïnspireerd op het prachtige schilderijtje “Het Puttertje” van Carel Fabritius uit 1654. Datzelfde jaar zou Fabritius op jonge leeftijd op tragische wijze overlijden bij de "Delftse donderslag", een buskruitexplosie die volgens overlevering tot op Texel te horen was. Tijdens zijn Nederlandse tournee in juni 2019 ging Terry op pelgrimage naar het Mauritshuis in Den Haag.
Hij beschrijft in The Goldfinch fraai hoe bezoekers veelal voorbijlopen aan het schilderijtje en zich vervolgens verdringen bij de Rembrandts en Vermeers en dan vooral bij “Het meisje met de parel”. Het eindresultaat is een prachtig ingetogen nummer, heel sober met alleen producer Jutz als begeleider opgenomen. Wie weet had Terry het liedje nooit geschreven als hij het schilderijtje niet in het echt gezien had.
Overigens miste ik helaas dat jaar zijn optreden in het Floralia Park in Oosterhout. Gelukkig zag ik twee maanden later wel een huiskamerconcert van zijn goede vriend Jordi Baizan, met wie hij regelmatig optreedt. Een maand hierna waren Terry en Jordi op tournee door Californië. Bij een doortocht door de Salinas Vallei passeerden de twee een truck met de mooiste rode peppers die Terry ooit gezien had. Het resulteerde het op een mandoline geschreven Salinas. Terry dacht een bluegrassnummer geschreven te hebben, maar in de studio pakte dat anders uit. Zijn begeleiders kregen namelijk de opdracht van producer Jutz hun inkleuring zelf te bepalen.
Het voert te ver om alle liedjes te bespreken. De aanpak was rauwer van opzet dan de voorgangers. Er is een uitstekende balans tussen wat stevigere en meer ingetogen songs. Ook deze keer weet Terry de luisteraar te trakteren op interessante verhalen. Good Luck, Take Care werd in slechts enkele dagen in oktober 2021 opgenomen en is nu al mijn favoriete album van Terry. Hopelijk komt hij snel weer naar Nederland om dit prachtalbum voor te stellen.
Theo Volk
Releasedatum : 25 februari 2022 Independent
Website : https://www.terrykleinmusic.com/