Corb Lund : El Viejo


Liefhebbers van Corb Lund kunnen zich alvast verheugen, want per eind mei staat hij geprogrammeerd in de noordelijke dependance van Paradiso. Ideaal bereikbaar, direct aan het IJ; de uitstekende locatie Tolhuistuin. Ik had aanvankelijk Corb’s muziek te licht bevonden, maar moet bekennen dat zijn laatste albums mij doorgaans uitstekend bevielen, inclusief zijn meest recente worp; El Viejo. Wellicht valt zijn repertoire onder de noemer conventioneel, maar tegelijkertijd is hij veelzijdig, en oerdegelijk. Twee componenten die ook iets waard zijn. El Viejo is volledig akoestisch uitgevoerd, en is een eerbetoon aan zijn eind 2022 overleden vriend en mentor Ian Tyson. Deze artiest (net als Corb, ook Canadees) heeft een enorm omvangrijk oeuvre nagelaten, waaronder de inmiddels klassieke song Four Strong Winds. Van wat ik lees werd de muziek op El Viejo veelal live uitgevoerd en na de eerste beste opname vastgelegd, zonder correcties nadien. Lund heeft dezelfde rurale achtergrond als Tyson. Beide komen ze uit families van ranchers die hun bestaan vonden op de prairies van Alberta.

Hun muziek kent dezelfde overeenkomsten. Country & Western zou mijn schoonvader gezegd hebben. Ik zou het zelf eerder klassieke country willen noemen, eentje die mij in mijn jeugd allerminst aansprak. Tegenwoordig heb ik voor dat segment binnen de muziek meer waardering, mits het intuïtief overtuigd. Als invloeden noemt Lund naast Tyson eveneens Marty Robbins, Jerry Reed, Bobbie Gentry en Kris Kristofferson. Het wordt enkel mooier zo! De nummers op de plaat zijn mede geïnspireerd op een overgrootvader die rond 1890 een gokker en whiskystoker geweest zou zijn. De muziek kijkt terug op een vrije levenswijze die ooit was, en wanneer we Corb Lund mogen geloven nog steeds terug vindbaar is in Alberta en Montana. The Rocky Mountains waren voor deze gebieden een natuurlijke barrière zodat het specifieke karakter van die streek werd beschermd. Het doet mij aan als de habitat van Corb’s muziek. Klinkt als een toekomstige vakantietip. Vooralsnog eerst El Viejo proberen, wellicht daarna Tolhuistuin, en dan lijkt de weg vrij naar het culturele erfgoed van Alberta. 

Rein van den Berg

Releasedatum : 23 februari 2024 New West Records

Website : https://www.corblund.com/