Nina June : Paradigm

 


De laatste jaren is de Amsterdamse singer-songwriter Nina June duidelijk gegroeid op het gebied van liedjesschrijven, maar ook op het gebied van haar persoonlijke ontwikkeling. Ook het moederschap zal voor een grote verandering in haar leven gezorgd hebben. Net zoals bijvoorbeeld de muziek van Joni Mitchell een aantal jaren geleden.

“Het liedje Savannah op mijn nieuwe EP Paradigm is mijn lyrische ontmoeting met een vrouw die jaren geleden de loop van mijn leven behoorlijk drastisch veranderde, maar die ik tot op de dag van vandaag nog nooit heb ontmoet. Ik realiseerde me onlangs dat ik zonder haar waarschijnlijk niet zou zijn geweest waar ik nu ben.

Ik hou van de woorden van Joni Mitchell: “I’ve looked at life from both sides now”, en ik denk dat ik kan zeggen dat ik dat ook doe. Ik weet wat het is om lief te hebben en bemind te worden, ik weet wat het is om pijn te doen en gekwetst te worden. Voor mij bleek Savannah ook een viering van veerkracht. En een herinnering om altijd met nieuwsgierigheid naar de toekomst te kijken.”, aldus Nina. Savannah is trouwens het meest avontuurlijke song op Paradigm.

Haar gevoelige stem komt volledig tot zijn recht in de fraaie pianoballade Your Surrender. Het betreft hier een samenwerking met de Amerikaanse singer-songwriter Emily James, met wie ze meteen een klik had. De reeds eerder vrijgegeven, dromerige single Wish You Well kwam tot stand samen met Old Sea Brigade.

Prijsnummer is voor mij opener en titelnummer Paradigm, wat bijzonder subtiel opgebouwd is. Paradigma blijkt een wetenschapsfilosofie te zijn. Een paradigma is het stelsel van modellen en theorieën dat, binnen een gegeven wetenschappelijke discipline, het denkkader vormt van waaruit de werkelijkheid geanalyseerd en beschreven wordt. Langer bestaande paradigma's worden vaak niet meer bewust beleefd. Het onderwijs in een gegeven vakdiscipline maakt een paradigma impliciet vanzelfsprekend.

Wat meer uptempo is Moon Over the SunHelaas telt de nieuwe EP slechts vijf liedjes. De fraaie productie en mix was in handen van Skiggy. Verder kreeg Nina hulp van Younes Kadri (gitaren), Mischa Porte (drums), Frank de Lange (keys). Hopelijk krijgt Paradigm snel een vervolg. De releaseshow in de Vondelkerk op 20 april is helaas al uitverkocht, maar er zullen ongetwijfeld snel nieuwe data bekend gemaakt worden.

Theo Volk

Releasedatum : 1 maart 2024 Nettwerk/V2

Website : https://ninajune.com/