DUFFHUES : Warlock Enemy

 


Heel apart dat ik nog nooit van singer-songwriter Niels Duffhues uit Den Bosch gehoord had.  Niels is een Nederlandse multi-instrumentalist, componist en schrijver. Van 1993 tot 1994 was hij de zanger en akoestische gitarist van de toenmalige Doom metalband The Gathering, en speelde hij op hun album Almost a Dance, uitgebracht in 1993. Van 1997 tot 1998 speelde hij drums in U-Charger. Dat ik hem niet kende van The Gathering komt omdat ik geen liefhebber van dat genre ben, maar daarentegen wel van singer-songwriters, vooral van de meer alternatievere en eigenzinnigere in dat genre. Al zijn vorige negen albums gingen helaas geruisloos aan mij voorbij.

Warlock Enemy laat me meteen horen dat ik niet met een doorsnee muzikant te maken heb. Niels is een man met eigenzinnige ideeën, nam het album geheel in zijn eentje op, onder Spartaanse omstandigheden. De opnames vonden plaats in een bunker, waar het niet warmer dan dertien graden werd. Het album is net als de voorganger weer in mono opgenomen. Net als bij folk- en bluesartiesten van vroeger, waar hij zijn inspiratie haalt.

Zijn teksten zijn doordrenkt door zijn existentialistische kijk op de wereld. Vaak met een donkere ondertoon, zijn eigen label heet dan ook Zwarte Vleugels. Zijn atypische songstructuren wisten mij meteen te beklijven. Dat hij 24 februari het voorprogramma van Ralph de Jongh verzorgt verbaast me trouwens niet. Ook iemand die zijn wortels heeft in de blues van lang vervlogen tijden en tevens op dezelfde eigenzinnige wijze zijn eigen weg gaat. Warlock Enemy is een absolute aanrader!

Theo Volk

Releasedatum : 2 februari 2024 Zwarte Vleugels/ Sonic Rendezvous

Website : https://www.duffhues.com/

 

DUFFHUES live :

22-02 DEN BOSCH : W2 Poppodium – support Timesbold

24-02 TILBURG : Heyhoef Backstage – support Ralph de Jongh

10-03 ARNHEM : Luxor – support Christian Kjellvander

11-07 ZIERIKZEE : Vrijbuiter