Sivert Høyem : On an Island


 

Ik volgde de muzikale ontwikkelingen van Madrugada. Ik was vooral geïmponeerd door hun strak uitgevoerde Rockmuziek. Zag ze live, en hield daar een uitermate prettige herinnering aan over. Via Madrugada kwam ik vanzelf uit bij Sivert Høyem. Ik kocht eerlijkheidshalve niet zijn soloplaten, met uitzondering van zijn cd, Live at Acropolis. Dat album biedt een mooi overzicht, en kent naast de Sivert’s band een mooie aanvulling met klassiek geschoolde musici. De bijgeleverde DVD maakt dat je ervoor gaat zitten om de show integraal te volgen. Het vorig jaar verschenen Chimes at Midnight van Madrugada stelde geenszins teleur, en deed je beseffen dat de band en zijn zanger nog steeds relevant zijn. Daarnaast, en ongetwijfeld minder relevant, mijn vakantie naar Noorwegen datzelfde jaar was zo goed bevallen, waardoor mijn gevoelens voor het koele Noorden uitsluitend werd versterkt. Die desolate sfeer van Scandinavië vind je vertaald terug in de muziek van Sivert Høyem en de zijnen. Guur en grimmig, alsof je jezelf inderdaad geïsoleerd hebt op een eiland. Tegelijkertijd is het album zeer toegankelijk, want een nummer als When Your True Love is Gone beklijft na een keer luisteren. Het is precies wat dit album doet. Bij de eerste keer vond ik de muziek best somber en stroef, maar na meerdere luisterbeurten gaat zijn muziek steeds meer tot de verbeelding spreken. De ingetogen bombast kan ik dan ook prima hebben. De verschillen met Madrugada zijn amper te maken.

Tickets voor een optreden in april zijn gekocht, en de shows blijken dan ook uitverkocht. Fijn te beseffen dat de muziek van deze man breed wordt gewaardeerd. Ook een fijne gedachte dat iemand zijn brood verdient met datgene waar zijn hart naar uitgaat. Ongetwijfeld was een compleet team betrokken bij het completeren van On an Island, maar de basis lijkt mij toch behoorlijke fascinerend. Songs die bij één persoon ontstaan en gaandeweg verder worden uitgewerkt met gelijkgestemden. Now You See Me/Now You Don’t is uiteindelijk toch niets anders dan een eerste klas powersong. Noren staan bekend als nors, maar Sivert heeft geen moeite om zijn hart op zijn tong te leggen. Ingetogen en explosief, het eiland waar Sivert zijn inspiratie opdeed geeft veel terug aan de luisteraar. Als vanouds een perfecte blend tussen een Folk georiënteerde basis met pure Rock.

Rein van den Berg

Releasedatum : 26 januari 2024 Hekor Grammofon

Website : https://siverthoyem.com/