Sarah Jarosz : Polaroid Lovers


 

Sarah Jarosz is succesvol. Dat was ze wat mij betreft al sinds haar debuut. Ze heeft een aansprekende stijl. Haar succes is ondertussen dusdanig dat ze omringd is door een team dat haar bijstaat, en daardoor nog meer mogelijk maakt. De katalysator is ingezet, zogezegd. Ook op compositorisch vlak wordt de balans gevonden in uitsluitend co-writes. Uiteindelijk draait het wat mij betreft in de eerste plaats om de songs. Op de voet gevolg door een vlekkeloze uitvoering. Dat laatste zat altijd al snor bij Sarah’s muziek, en ook qua composities is het wederom uitstekend. Ze draait vol vertrouwen op een weg die ze jaren geleden insloeg. Wellicht manoeuvreert ze iets verder van de Roots, en lijkt ze een breder pallet gevonden om haar talenten te etaleren. Ze lijkt mij een uitermate gedisciplineerde dame, eentje die weloverwogen haar vervolgstappen neemt. Het is niet dat ik bij beluistering van Polaroid Lovers vol verrassing opveer, anderzijds verveling slaat geenszins toe. Sarah Jarosz staat voor een gedegen product die voldoende boeit en sprankelt. Ik kan mij wel voorstellen dat ze zoekt naar een breder publiek. Voor haarzelf moet eveneens spannend blijven. Jealous Moon is een terechte opener van dit album. Het laat Sarah horen in een strak geproduceerd en puntgaaf nummer. Ongepolijst laat ze het zelfvertrouwen horen dat ze bezit, terwijl zij toch ook wel eens afvraagt hoe nu verder.

Ik was jarenlang fan van sobere akoestische Rootsmuziek. Vind ik nog steeds mooi, echter het geluid van een afgemeten band overtreft dat tegenwoordig. Zeker live! Het hoeft niet over de top of bombastisch. Voor mij telt de manier waarop de instrumenten zich tot elkaar verhouden, en in volstrekte balans verkeren. Op Polaroid Lovers hebben we te maken met professionals die hun vak verstaan, en tevens de mogelijkheid hebben hun hart te laten spreken. Gelukkig blijft het esthetische gedeelte ruim overeind op dit album. Geen plichtmatigheden, of op “safe spelen”. Prachtige harmonieuze semi-akoestische songs als Columbus & 89th doe je de zeldzame klasse beluisteren die Sara en haar begeleiders bezitten, maar ook een lekkere vooruit kabbelende song als Days Can Turn Around heeft dat effect. Petje af voor andermaal een zeer luisterrijk geheel. Niet een exemplaar die vlot uit mijn reguliere afspeellijst wordt weggedrukt. Sterker, ik voeg binnenkort ter afwisseling weer ‘ns een eerder album van Sarah toe. Ze blijft aansprekend.

Rein van den Berg

Releasedatum : 26 januari 2024 Rounder Records

Website : https://www.sarahjarosz.com/