Christian Kjellvander : Hold Your Love Still

 


Christian Kjellvander behoort zo langzamerhand tot verplichte kost. Zijn stemmige muziek wordt al jaren zeer door mij gewaardeerd, en zijn nieuwe nummers brengt daar vooralsnog geen verandering in. Vanochtend hield Hold Your Love Still mij gezelschap tijdens mijn wandeling langs de IJsselmeerkust. Ondanks een soms aanwezige zon, stond er een stevige wind en was er regen. Kitesurfers maakten gebruik van de gelegenheid om te genieten. De desolate en stemmige muziek van Kjellvander sloot perfect aan op deze gure weersomstandigheden. Mooier kunnen we het niet maken, maar op zulke momenten heb je maar bar weinig nodig. Geen muziek die geschikt is voor een feestje, maar wel aanzet tot nadenken. Zijn muziek vulde de stilte. Duistere monotone klanken leken een pact te sluiten met de donkere wolken om me heen. Gelukkig ontstond ruimte voor een regenboog. Hij komt voor slechts één concert; Arnhem. Ook al staat Kjellvander op mijn verlanglijstje van artiesten die ik live wil meemaken, maar dit kon ik niet inplannen. Wellicht een volgende keer.

Acht nummers slechts, gezamenlijk 45 minuten. Kjellvander sleept je mee. Hij zingt weliswaar verhalende songs, maar het is eerder de muziek en expressie van de uitvoering die je inneemt dan de tekst. Je aandacht wordt getrokken door de dynamiek van zijn gitaarspel en geluidseffecten. Sonoor, en vilein, indien noodzakelijk. Gebruikelijk gaat de volumeknop omhoog om de dynamiek te vergroten. Muziek met een rustgevend effect, voor mij althans. In het najaar bezocht ik samen met mijn vrouw Noorwegen. Het rauwe landschap komt terug in de sfeer van Kjellvanders muziek. Ik realiseer me dat hij een Zweed is, maar het stemmige van ruraal Scandinavië weet enorm te fascineren. Je staat stil bij het tijdelijke van ons bestaan, en tevens realiseer je tegelijkertijd dat we ontzettende geluksvogels zijn. Wellicht is niet alles als ideaal als dat we ons wensen, maar je kunt je geen voorstelling maken wat de arme medemens momenteel voor zijn kiezen krijgt. Kjellvander’s muziek doet even stilstaan, alvorens je terugvalt tot de alledaagse gang van zaken. Voor een moment ben je even weg van deze wereld, en in de greep van Kjellvander.

Rein van den Berg

Releasedatum : 3 november 2023 Tapete Records

Website : http://www.christiankjellvander.com/