Ward Knútur Townes : Unanswered

 


De pandemie heeft niet alleen ellende voorgebracht. Toen in 2020 de wereld tot stilstand kwam werd het virtuele muzikale project Global Music Match gestart. Hierbij werd de Britse singer-songwriter Lucy Ward gekoppeld aan de IJslandse troubadour Svavar Knútur en de Canadese folkartiest Adyn Townes. De beide heren waren onbekend bij mij, maar de muziek van Lucy Ward daarentegen ken ik goed.

Vanaf haar begin volg ik Lucy’s carrière nauwgezet. Haar debuut Adelphi Has to Fly kon toen meteen rekenen op een zeer lovende recensie van mijn toenmalige Johnny’s Garden collega Hans Jansen. Hij eindigde toen zijn bespreking met de woorden : “Middenin de renaissance van de huidige Engelse folk debuteert Lucy Ward met het schitterende en zeer overtuigende Adelphi Has to Fly. Een droomstart!”. Hierna volgden nog een drietal fraaie albums, de laatste dateert helaas alweer van 2018.

Het trio heeft duidelijk het beste in elkaar naar bovengehaald in het zelf geschreven materiaal. Vooral vocaal gezien is Unanswered om door een ringetje te halen en behoort het album tot de fraaiste die dit jaar tot nu toe in het folkgenre verschenen. Voor een uitgebreide recensie verwijs ik graag naar deze op Folkradio UK. Het album werd me trouwens getipt door Marten Fokkens, waarvoor dank.   

Theo Volk                                                            

Releasedatum : 6 oktober 2023 Betty Beetroot Records

Website : https://wardknuturtownes.com/