Roger Waters : Dark Side of the Moon Redux

 


Vijftien was ik toen het iconische Dark Side of the Moon van Pink Floyd uitkwam. Net als op vele andere leeftijdsgenoten maakte het album toen erg veel indruk op mij en behoort het sindsdien tot mijn muziekDNA. Niet alleen behoort het tot de fraaiste albums uit de popmuziek, het album werd tevens een enorm commercieel succes.

Vijftig jaar later besloot Roger Waters, die de meeste muziek voor het album schreef, het album nog een keer op te nemen. De eerste reacties op het forum Musicmeter waren niet al te positief, vooral was er daar nogal wat commentaar op de zang. Zelf probeer ik wat meer objectief te zijn. De nieuwe uitvoeringen zijn een stuk soberder dan de originelen. Ook een stuk minder indringend. Met name in The Great Gig in the Sky mis ik de fenomenale zang van Claire Torry, een zelf verzonnen melodielijn opgenomen tijdens een enkele sessie. Het was trouwens geluidstechnicus Alan Parsons die haar voorstelde om die zangpartij te zingen.

Waters beperkt zich slechts tot zingen/spreken en speelt slechts op een nummer bas. Ook bemoeide hij zich amper met de productie, die praktisch in zijn geheel in handen van Gus Seyffert was. Onder de begeleiders bevindt zich Jonathan Wilson, die gitaar, orgel en synthesizer speelt. Voor de overige credits zie eventueel hier.

De hier en daar aangepaste teksten zijn wel van zijn hand. Het artwork van de klaphoes van de lp is trouwens prachtig, vooral de achterzijde. De teksten en credits zijn afgebeeld in de vorm van driehoeken. De vinylversie bevat een extra track. Waar vijftig jaar geleden de originele DSOTM mij snel volledig wist te overrompelen is Dark Side of the Moon Redux toch meer een album dat wat meer tijd nodig heeft om te groeien.    

Theo Volk

Releasedatum : 6 oktober 2023 Cooking Vinyl

Website : https://rogerwaters.com/