Jerry Leger : Donlands

 


Ik heb verschillende albums liggen van Jerry Leger, verzameld over de jaren. Het begon voor mij met You, Me and the Horse. Een veelbelovende plaat. En die belofte is gebleven, maar werd voor Jerry niet serieus omgezet in klinkende munt, wel in een paar verschrikkelijk sterke platen. Vooral dubbelaar Nonsense and Heartache ligt mij na aan het hart. Jerry heeft gepoogd zijn succes af te dwingen, en leek zich na jaren te hebben geschikt in een rol als underdog. Dat gezegd hebbende; Donlands zou zomaar het tij eens kunnen keren, want deze plaat bevat verschillende mega mooie, aansprekende nummers. Muziek van een ingetogen Jerry Leger. Niet solo, maar wel met een gedecimeerde sound. De uitingsvorm lijkt primair gericht op gevoel. Wanneer je jezelf wil beperken tot een selecte discografiek waar het Leger betreft dan zul je daarbij zeker het nieuwe album Donlands moeten halen. Een essentiële plaat wat mij betreft; qua muziek vooral, maar toch ook waar het de tekst betreft. Ik had aanvankelijk wat moeite met het magere nummer Slow Night in Nowhere Town, maar anderzijds het past prima op dit sobere album, waarbij Leger zijn sensitieve kant blootlegt.

Wat mede helpt is de aanwezigheid van producer en enigineer Mark Howard (bekend van werkzaamheden voor maar liefst Lucinda Williams, Neil Young, Bob Dylan, Willie Nelson en Tom Waits) Sommige mensen hebben uitzonderlijke kwaliteiten, en wellicht voelt Leger zich geruggesteund door deze mede-Canadees. Het resultaat spreekt boekdelen. Een plaat die wegblijft van bombarie, en gekleurd wordt door subtiliteiten. Het kan ook zijn dat ik een gevoelig ben voor details. Het orgeltje/synthesizer in het nummer I’ll Stay doet het helemaal voor mij. Niet het streven naar een absoluut geluid, maar juist het belichten van schoonheid in imperfectie geeft dit album zijn kracht. Donlands is anno 2023 zomaar een schijfje waaraan ik verknocht ben geraakt.

Rein van den Berg

Releasedatum : 27 oktober 2023 Latent Recordings

Website : https://jerryleger.com/